Huilistin ansatsin opettaminen
Kyrönaho, Lotta-Sofia (2022)
Kyrönaho, Lotta-Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228033
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia käsityksiä ja toimintamalleja huilunsoitonopettajilla on huilistin ansatsin opettamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa huilistin ansatsin muodostamista pohtivia muusikoita ja näiden asioiden parissa työskenteleviä opettajia.
Aihetta tutkittiin siihen liittyvään kirjalliseen materiaaliin perehtymällä, keräämällä kokemuspohjaista tietoa lomaketutkimuksella ja teemahaastatteluilla sekä kokoamalla teemahaastatteluiden pohjalta harjoitevalikoima.
Työn ensimmäinen osa pohjautuu kirjalliseen materiaaliin ja siinä käsitellään huilistin ansatsia ja siihen liittyviä asioita. Seuraavassa osuudessa perehdytään lomaketutkimukseen ja teemahaastatteluihin. Opinnäytetyön loppupuolella on harjoitevalikoima, jossa on teemahaastatteluissa kerrottuja harjoitteita.
Lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden vastauksista pystyi löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja huilistin ansatsin opettamisessa. Huilistin ansatsin opettaminen on vahvasti kytköksissä muiden huilunsoittoon ja äänenmuodostukseen liittyvien asioiden opettamiseen. Koska kaikkien kasvot ovat erilaisia ja oppilaat tarvitsevat tukea eri asioissa, ansatsia ei voida opettaa kaikille täysin samalla tavalla.
Aihetta tutkittiin siihen liittyvään kirjalliseen materiaaliin perehtymällä, keräämällä kokemuspohjaista tietoa lomaketutkimuksella ja teemahaastatteluilla sekä kokoamalla teemahaastatteluiden pohjalta harjoitevalikoima.
Työn ensimmäinen osa pohjautuu kirjalliseen materiaaliin ja siinä käsitellään huilistin ansatsia ja siihen liittyviä asioita. Seuraavassa osuudessa perehdytään lomaketutkimukseen ja teemahaastatteluihin. Opinnäytetyön loppupuolella on harjoitevalikoima, jossa on teemahaastatteluissa kerrottuja harjoitteita.
Lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden vastauksista pystyi löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja huilistin ansatsin opettamisessa. Huilistin ansatsin opettaminen on vahvasti kytköksissä muiden huilunsoittoon ja äänenmuodostukseen liittyvien asioiden opettamiseen. Koska kaikkien kasvot ovat erilaisia ja oppilaat tarvitsevat tukea eri asioissa, ansatsia ei voida opettaa kaikille täysin samalla tavalla.