Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen asiakaspalautteiden analysointi: lastenkirurgian asiakasnäkökulma
Enjala, Tea (2022)
Enjala, Tea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228163
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan sähköisten asiointipalveluiden lisääntyessä palvelun käytön painopiste on siirtynyt asiakkaille. Siksi asiakkaiden mielipiteillä ja kehittämisehdotuksilla on suuri merkitys, kun palveluja kehitetään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia lastenkirurgian Buddy Healthcare -mobiilisovelluksesta. Tavoitteena oli löytää keinoja Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen kehittämistä varten. Suunniteltuun
lastenkirurgiseen toimenpiteeseen tuleva lapsi ja hänen vanhempansa saavat mobiilisovelluksesta tietoa leikkaukseen valmistautumisesta ja siitä toipumisesta.
Opinnäytetyön aineisto oli kerätty valmiiksi Surveypal-ohjelmalla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Sähköinen kyselylinkki lähetettiin jokaiselle Buddy Healthcare -mobiilisovellukseen kirjautuneelle tammikuusta 2020 alkaen. Tähän opinnäytetyöhön sisältyivät kaikki asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset, jotka saatiin tammikuun 2020 alusta toukokuun 2022 loppuun mennessä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti ja tuloksien kuvauksessa käytettiin prosentteja ja frekvenssejä. Asiakaskokemuksien kuvauksessa hyödynnettiin myös avoimia vastauksia, jotka analysoitiin luokittelemalla ja kvalifioitiin.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Buddy Healthcare -mobiilisovellukseen ja sen käyttöön. Mobiilisovellusta kuvattiin toimivana, hyödyllisenä ja helppokäyttöisenä. Ohjeiden kertausmahdollisuutta sekä mobiilisovelluksen kautta käytettävää viestitoimintoa kuvattiin hyvinä asioina. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen avulla perheet kokivat pystyvänsä valmistautumaan lastenkirurgiseen toimenpiteeseen kotoa käsin ja toivoivat vain pieniä muutoksia palveluun. Eniten kehittämisehdotuksia saatiin toimenpiteeseen saapumisajan ilmoittamisesta aikaisemmin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen arviointiin ja kehittämiseen. Opinnäytetyön perusjoukkona olivat Buddy Healthcare -mobiilisovellusta käyttävät lastenkirurgian potilaat ja heidän vanhempansa, joten tuloksia voidaan hyödyntää rajoitetusti aikuisille. Jatkotutkimusehdotuksena eri ikäisten tai eri toimenpiteiden väleillä olevia eroja mobiilisovelluksen käytössä olisi hyvä vertailla.
lastenkirurgiseen toimenpiteeseen tuleva lapsi ja hänen vanhempansa saavat mobiilisovelluksesta tietoa leikkaukseen valmistautumisesta ja siitä toipumisesta.
Opinnäytetyön aineisto oli kerätty valmiiksi Surveypal-ohjelmalla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Sähköinen kyselylinkki lähetettiin jokaiselle Buddy Healthcare -mobiilisovellukseen kirjautuneelle tammikuusta 2020 alkaen. Tähän opinnäytetyöhön sisältyivät kaikki asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset, jotka saatiin tammikuun 2020 alusta toukokuun 2022 loppuun mennessä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti ja tuloksien kuvauksessa käytettiin prosentteja ja frekvenssejä. Asiakaskokemuksien kuvauksessa hyödynnettiin myös avoimia vastauksia, jotka analysoitiin luokittelemalla ja kvalifioitiin.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Buddy Healthcare -mobiilisovellukseen ja sen käyttöön. Mobiilisovellusta kuvattiin toimivana, hyödyllisenä ja helppokäyttöisenä. Ohjeiden kertausmahdollisuutta sekä mobiilisovelluksen kautta käytettävää viestitoimintoa kuvattiin hyvinä asioina. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen avulla perheet kokivat pystyvänsä valmistautumaan lastenkirurgiseen toimenpiteeseen kotoa käsin ja toivoivat vain pieniä muutoksia palveluun. Eniten kehittämisehdotuksia saatiin toimenpiteeseen saapumisajan ilmoittamisesta aikaisemmin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen arviointiin ja kehittämiseen. Opinnäytetyön perusjoukkona olivat Buddy Healthcare -mobiilisovellusta käyttävät lastenkirurgian potilaat ja heidän vanhempansa, joten tuloksia voidaan hyödyntää rajoitetusti aikuisille. Jatkotutkimusehdotuksena eri ikäisten tai eri toimenpiteiden väleillä olevia eroja mobiilisovelluksen käytössä olisi hyvä vertailla.