Kuinka saada korkeakouluopiskelijat kokeilemaan uusia ravintoloita Jyväskylän alueella
Martinmäki, Pekka; Paananen, Minka (2022)
Martinmäki, Pekka
Paananen, Minka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228258
Tiivistelmä
Markkinointi on tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa, toimialasta riippumatta. Tutkimme Jyväskylän alueen korkeakoulutason opiskelijoiden tottumuksia ravintolapalveluiden käytön suhteen. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, kuinka usein valitsemamme kohderyhmän sisällä käydään ulkona syömässä, tai tilataan ruokaa kotiin. Tavoitteena oli myös saada vastauksia siihen, kuinka kuluttajia kohderyhmän sisällä saisi kokeilemaan enemmän uusia ravintoloita Jyväskylän alueella. Tutkimme asiaa kyselytutkimuksen avulla, jota jaoimme korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Kohderyhmämme oli 20-29 –vuotiaat korkeakouluopiskelijat Jyväskylän alueella.
Kävi ilmi, että kyselytutkimuksen vastaajat käyttivät ravintola-alan palveluita melko vaihtelevasti. Suuri osa vastaajista kävi ravintolassa syömässä tai tilasi ruokaa useamman kerran viikossa ja kokeili uusiakin ravintoloita jopa joka viides kerta käyttäessään ravintola-alan palveluita.
Tulosten perusteella ravintoloiden täytyy keskittyä mahdollisimman hyvään asiakaskokemukseen. Tuloksista selvisi, että suurin vaikutus uutta ravintolaa valitessa on se, minkälaisia suosituksia siitä on kuullut tuttavilta. Ravintoloiden tulee siis tähdätä kaikessa tekemisessään siihen, että asiakas lähtee ravintolasta niin tyytyväisenä, että puhuu siitä hyvää eteenpäin tuttavilleen.
Kävi ilmi, että kyselytutkimuksen vastaajat käyttivät ravintola-alan palveluita melko vaihtelevasti. Suuri osa vastaajista kävi ravintolassa syömässä tai tilasi ruokaa useamman kerran viikossa ja kokeili uusiakin ravintoloita jopa joka viides kerta käyttäessään ravintola-alan palveluita.
Tulosten perusteella ravintoloiden täytyy keskittyä mahdollisimman hyvään asiakaskokemukseen. Tuloksista selvisi, että suurin vaikutus uutta ravintolaa valitessa on se, minkälaisia suosituksia siitä on kuullut tuttavilta. Ravintoloiden tulee siis tähdätä kaikessa tekemisessään siihen, että asiakas lähtee ravintolasta niin tyytyväisenä, että puhuu siitä hyvää eteenpäin tuttavilleen.