Työelämälähtöisyys ja työelämän odotukset musiikkiteknologian opetuksessa
Granqvist, Klas-Gunnar (2022)
Granqvist, Klas-Gunnar
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228136
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin musiikkiteknologian koulutuksen nykytilannetta ja sen opetussuunnitelmallisia ja opetuksellisia sisältöjä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin nykyinen oppilaitoksissa toteutettava koulutus vastaa työelämän vaatimuksia ja odotuksia sekä millaisia valmiuksia tutkinnon suorittaneelta opiskelijalta odotetaan. Opinnäytetyön tilaajana oli Pop & Jazz Konservatorio.
Lähtökohtana määriteltiin musiikkiteknologian kehitys tämänhetkiseen tilanteeseen sekä selvitettiin nykyisen osaamisen käsityksiä. Ajantasaisen tiedon saamiseksi tutkimusta varten haastateltiin musiikkiteknologian alalla vaikuttavia eri ammattiryhmien edustajia. Haastateltaville lähetettiin tutkimukseen liittyvä alustusteksti, jonka pohjalta haastattelua varten laadittiin muutama suuntaa antava kysymys keskustelun lähtökohdiksi. Haastattelut tehtiin sekä henkilökohtaisin tapaamisin että etäyhteyksin ja haastattelutallenteet litteroitiin kirjalliseen muotoon myöhempää tarkastelua varten.
Aineiston perusteella voitiin yleisesti huomata, että oman alansa vahvan substanssiosaamisen, teknisen pätevyyden ja taiteellisen ajattelun ja ilmaisun lisäksi musiikkiteknologilta odotetaan huomattavan paljon myös yleisiä työelämän taitoja liittyen etenkin sosiaaliseen kanssakäymiseen, viestintään, kommunikaatioon sekä elämänhallintaan. Joissain tapauksissa nämä työelämän taidot koettiin jopa tärkeämmiksi kuin varsinaisen ammattiosaamisen hallinta.
Tutkimustulosten perusteella sujuvan työelämäsiirtymän toteutumiseksi ammattikentän vaatimukset tulee huomioida oppilaitoksissa jo opetussuunnitelma laadittaessa. Opetussuunnitelmien konkreettisen sisällön lisäksi tämä voi tarkoittaa myös koko musiikkiteknologin ammatti-identiteetin käsityksen muuttamista sekä koulutuksen sisällöllisten painopisteiden muuttamista.
Lähtökohtana määriteltiin musiikkiteknologian kehitys tämänhetkiseen tilanteeseen sekä selvitettiin nykyisen osaamisen käsityksiä. Ajantasaisen tiedon saamiseksi tutkimusta varten haastateltiin musiikkiteknologian alalla vaikuttavia eri ammattiryhmien edustajia. Haastateltaville lähetettiin tutkimukseen liittyvä alustusteksti, jonka pohjalta haastattelua varten laadittiin muutama suuntaa antava kysymys keskustelun lähtökohdiksi. Haastattelut tehtiin sekä henkilökohtaisin tapaamisin että etäyhteyksin ja haastattelutallenteet litteroitiin kirjalliseen muotoon myöhempää tarkastelua varten.
Aineiston perusteella voitiin yleisesti huomata, että oman alansa vahvan substanssiosaamisen, teknisen pätevyyden ja taiteellisen ajattelun ja ilmaisun lisäksi musiikkiteknologilta odotetaan huomattavan paljon myös yleisiä työelämän taitoja liittyen etenkin sosiaaliseen kanssakäymiseen, viestintään, kommunikaatioon sekä elämänhallintaan. Joissain tapauksissa nämä työelämän taidot koettiin jopa tärkeämmiksi kuin varsinaisen ammattiosaamisen hallinta.
Tutkimustulosten perusteella sujuvan työelämäsiirtymän toteutumiseksi ammattikentän vaatimukset tulee huomioida oppilaitoksissa jo opetussuunnitelma laadittaessa. Opetussuunnitelmien konkreettisen sisällön lisäksi tämä voi tarkoittaa myös koko musiikkiteknologin ammatti-identiteetin käsityksen muuttamista sekä koulutuksen sisällöllisten painopisteiden muuttamista.