Mainostoimisto Precis Oy:n toimitusehtojen muodostaminen
Heinonen, Erika (2014)
Heinonen, Erika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli Mainostoimisto Precis Oy:n tarve kirjallisille toimitusehdoille. Mainostoimiston toiveena oli myös saada asiakkailleen selkeyttä tekijänoikeusasioihin, kuten kenelle valmiit työt kuuluvat ja kuinka laajoin oikeuksin. Toiveena oli saada asiakkaille aiheesta kirjallinen ohjeistus sekä selvyyttä yleisesti sopimusoikeuteen liittyviin asioihin, jotka koskevat mainostoimiston ja asiakkaan välistä yhteistyötä.
Työn ensisijaisena tavoitteena oli muodostaa yhteistyössä mainostoimiston kanssa kirjalliset toimitusehdot, jotka helpottavat yhteistyötä asiakkaiden kanssa, sekä selkeyttävät mainostoimiston velvoitteita, oikeuksia, tehtäviä ja hinnoittelua.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimuskysymykseen ”mitä tulee ottaa huomioon Mainostoimisto Precis Oy:n toimitusehtoja muodostettaessa”. Tutkimuskysymykseen vastaamisen apuna on tarkasteltu Suomen lakia -erityisesti tekijänoikeuslakia, sopimusoikeutta sekä Mainostoimisto Precis Oy:n yleisiä toimintatapoja.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2014. Haastateltavaksi valikoitui Mainostoimisto Precis Oy:n toimitusjohtaja Timo Pietilä, koska hänellä on vahva kokemus mainosalasta sekä selkeä näkemys toimitusehtojen sisällöstä. Haastattelun avulla selvitettiin asiakassuhteiden nykytilaa, kehitystoiveita sekä toimitusehtojen mahdollisesti mukanaan tuomaa kilpailuetua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimitusehdot ovat tärkeä lisä Mainostoimisto Precis Oy:n liiketoiminnalle tuoden sujuvuutta ja selkeyttä asiakkaan ja mainostoimiston väliseen yhteistyöhön. Toimitusehdot antavat sekä asiakkaille että mainostoimistolle tukea ja varmuutta toimia myös lainopillisesti haastavissa tilanteissa, sekä auttavat kumpaakin osapuolta välttymään väärinymmärryksiltä yhteistyötä tehdessä.
Työn ensisijaisena tavoitteena oli muodostaa yhteistyössä mainostoimiston kanssa kirjalliset toimitusehdot, jotka helpottavat yhteistyötä asiakkaiden kanssa, sekä selkeyttävät mainostoimiston velvoitteita, oikeuksia, tehtäviä ja hinnoittelua.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimuskysymykseen ”mitä tulee ottaa huomioon Mainostoimisto Precis Oy:n toimitusehtoja muodostettaessa”. Tutkimuskysymykseen vastaamisen apuna on tarkasteltu Suomen lakia -erityisesti tekijänoikeuslakia, sopimusoikeutta sekä Mainostoimisto Precis Oy:n yleisiä toimintatapoja.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena keväällä 2014. Haastateltavaksi valikoitui Mainostoimisto Precis Oy:n toimitusjohtaja Timo Pietilä, koska hänellä on vahva kokemus mainosalasta sekä selkeä näkemys toimitusehtojen sisällöstä. Haastattelun avulla selvitettiin asiakassuhteiden nykytilaa, kehitystoiveita sekä toimitusehtojen mahdollisesti mukanaan tuomaa kilpailuetua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimitusehdot ovat tärkeä lisä Mainostoimisto Precis Oy:n liiketoiminnalle tuoden sujuvuutta ja selkeyttä asiakkaan ja mainostoimiston väliseen yhteistyöhön. Toimitusehdot antavat sekä asiakkaille että mainostoimistolle tukea ja varmuutta toimia myös lainopillisesti haastavissa tilanteissa, sekä auttavat kumpaakin osapuolta välttymään väärinymmärryksiltä yhteistyötä tehdessä.