Viestintästrategian jalkauttaminen Case–Helsinki Casting Oy
Kankainen, Lotta; Saarinen, Lassi (2022)
Kankainen, Lotta
Saarinen, Lassi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228240
Tiivistelmä
Viestintästrategian käytäntöön vieminen on tärkeä, jotta viestintästrategia saadaan osaksi jokapäiväistä toimintaa. Yleensä viestintästrategia suunnitellaan hyvin, mutta monesti unohdetaan tärkein asia; se miten se saadaan käytännössä toimimaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantaja Helsinki Casting Oy ongelmaa, kuinka viedä viestintästrategia käytäntöön. Helsinki Casting Oy on Helsingissä sijaitseva 2016 perustettu Suomen suurin roolitustoimisto. Yritys roolittaa elokuviin, tv-sarjoihin sekä mainoksiin näyttelijöitä, esiintyjiä. Yritys työllistää noin 20 henkilöä.
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonhankinta –ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut tehtiin lokakuun 2022 aikana käyttäen etätyöskentelytyökaluja, kuten Zoom, Google Meets ja Microsoft Teams. Teemahaastatteluissa haastateltiin 10 asiantuntijaa erilaisista taustoista. Haastateltavat valittiin haastatteluun heidän taustansa, tittelin ja työhistorian perusteella. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin sekä analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kirjallisuuden kautta viestinnän ja strategian yleistä määritelmää, kuinka viedä viestintästrategia käytäntöön, henkilöstön sitouttamista sekä viestinnän jatkuvuutta.
Tutkimusongelma ratkaistiin useilla vastauksilla. Opinnäytetyön tekijät huomasivat, että viestintästrategian käytäntöön viemisen tärkeimpiä tekijöitä ovat työntekijöiden sitouttaminen ja osallistaminen viestintästrategian tekemiseen. Sitoutumista lisää vaikuttamismahdollisuus ja viestinnästä innostuminen. Viestintästrategia pitää myös jalkauttaa helposti ymmärrettävänä, jotta jokainen työntekijä osaa viedä sen osaksi arkea ja viestinnästä tulee jatkuvaa. Tavoitteet pitää olla selkeästi määritellyt ja onnistumista mitattava.
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonhankinta –ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut tehtiin lokakuun 2022 aikana käyttäen etätyöskentelytyökaluja, kuten Zoom, Google Meets ja Microsoft Teams. Teemahaastatteluissa haastateltiin 10 asiantuntijaa erilaisista taustoista. Haastateltavat valittiin haastatteluun heidän taustansa, tittelin ja työhistorian perusteella. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin sekä analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kirjallisuuden kautta viestinnän ja strategian yleistä määritelmää, kuinka viedä viestintästrategia käytäntöön, henkilöstön sitouttamista sekä viestinnän jatkuvuutta.
Tutkimusongelma ratkaistiin useilla vastauksilla. Opinnäytetyön tekijät huomasivat, että viestintästrategian käytäntöön viemisen tärkeimpiä tekijöitä ovat työntekijöiden sitouttaminen ja osallistaminen viestintästrategian tekemiseen. Sitoutumista lisää vaikuttamismahdollisuus ja viestinnästä innostuminen. Viestintästrategia pitää myös jalkauttaa helposti ymmärrettävänä, jotta jokainen työntekijä osaa viedä sen osaksi arkea ja viestinnästä tulee jatkuvaa. Tavoitteet pitää olla selkeästi määritellyt ja onnistumista mitattava.