Toimintaterapeutti varhaiskasvatuksessa: toimintaterapeutin työnkuva Siilinjärven varhaiskasvatuksessa
Koistinen, Anu (2022)
Koistinen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827302
Tiivistelmä
Suomessa on viime vuosina palkattu toimintaterapeutteja varhaiskasvatukseen vahvistamaan lasten varhaista tukea. Toimintaterapeutin työskentelylle ei ole muodostunut yhtenäistä toimintamallia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää toimintaterapeutin roolia ja lisätä tietoa toimintaterapeutin osaamisalueesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Siilinjärven varhaiskasvatus. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä työnkuva toimintaterapeutille, joka työskentelee osana varhaiskasvatuksen työtiimejä.
Opinnäytetyön teoreettisiksi lähtökohdiksi valikoitui transaktionaalinen toiminnan malli (TMO) ja siihen liittyvä toimintaterapian OTIP-prosessimalli ja neljä jatkumoa, joiden avulla voidaan tarkastella toiminnan asiakaskeskeisyyttä, toimintaperusteisuutta, toimintaan kohdentuvuutta ja toimintaympäristöön soveltuvuutta. Keskeisinä aiheina olivat myös varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki ja yhteistoimijuus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa teoria- ja taustatietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista. Varsinaisen laadullisen tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin avoimia ryhmähaastatteluja. Haastattelut tehtiin Siilinjärven varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Haastattelujen avulla oli tarkoitus selvittää henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia tuentarpeista. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä sisällönanalyysiä keskittyen teemoitteluun. Työnkuvaa laadittaessa hyödynnettiin aineistoa ja toimintaterapianimikkeistön käsitteitä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että henkilöstö kaipaa toimintaterapeutin tukea arviointiin sekä menetelmien ja tukikeinojen käyttöönottoon. Toimintaterapeutilta kaivattiin myös tietoa ja käytännön vinkkejä lasten kehityksen tukemiseksi yhdessä arjessa toimien ja tiivistä yhteistyötä tehden.
Opinnäytetyön lopputuotoksena kehitetty työnkuva antaa työkaluja ja resursseja käynnistää toimintaterapeutin työskentely Siilinjärven varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tulosta voidaan myös hyödyntää yleisesti Suomen varhaiskasvatuksessa, kun suunnitellaan toimintaterapeutin palkkaamista varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön teoreettisiksi lähtökohdiksi valikoitui transaktionaalinen toiminnan malli (TMO) ja siihen liittyvä toimintaterapian OTIP-prosessimalli ja neljä jatkumoa, joiden avulla voidaan tarkastella toiminnan asiakaskeskeisyyttä, toimintaperusteisuutta, toimintaan kohdentuvuutta ja toimintaympäristöön soveltuvuutta. Keskeisinä aiheina olivat myös varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki ja yhteistoimijuus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa teoria- ja taustatietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista. Varsinaisen laadullisen tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin avoimia ryhmähaastatteluja. Haastattelut tehtiin Siilinjärven varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Haastattelujen avulla oli tarkoitus selvittää henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia tuentarpeista. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä sisällönanalyysiä keskittyen teemoitteluun. Työnkuvaa laadittaessa hyödynnettiin aineistoa ja toimintaterapianimikkeistön käsitteitä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että henkilöstö kaipaa toimintaterapeutin tukea arviointiin sekä menetelmien ja tukikeinojen käyttöönottoon. Toimintaterapeutilta kaivattiin myös tietoa ja käytännön vinkkejä lasten kehityksen tukemiseksi yhdessä arjessa toimien ja tiivistä yhteistyötä tehden.
Opinnäytetyön lopputuotoksena kehitetty työnkuva antaa työkaluja ja resursseja käynnistää toimintaterapeutin työskentely Siilinjärven varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tulosta voidaan myös hyödyntää yleisesti Suomen varhaiskasvatuksessa, kun suunnitellaan toimintaterapeutin palkkaamista varhaiskasvatukseen.