Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

COVID-19-pandemian rajoitusten vaikutus imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymiseen

Räisänen, Emma (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Räisänen_Emma.pdf (605.7Kt)
Lataukset: 


Räisänen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827342
Tiivistelmä
COVID-19-pandemian rajoitukset muuttivat kaikkien elämää, ja ne vaikuttivat normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen, myös pienten lasten kohdalla. Opinnäytetyön taustalla oli kiinnostus saada tietää COVID-19-pandemian rajoitusten vaikutuksista imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymiseen.

Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien hoitotyön ammattilaisten tietotaitoa imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymisestä COVID-19-pandemian keskellä. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla selvitettiin, että millainen vaikutus COVID-19-pandemian rajoituksilla oli imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymiseen. Aineistoksi valikoitui kuusi aineistoa viidestä eri sosiaali- ja terveysalan tietokannasta.

Tutkimustuloksista ilmeni, että imeväisikäisten vuorovaikutustaitojen kehittymisessä tapahtui sekä positiivisia että negatiivisia muutoksia COVID-19-pandemian rajoitusten myötä. Joissakin imeväisikäisten perheissä jäi enemmän aikaa vuorovaikutukselle, kun yhteinen aika lisääntyi kotona. Toisaalta imeväisikäisten kontaktit vähenivät, kasvomaskien käyttö rajoitti kasvojen hahmottamista sekä äitien ahdistus lisääntyi COVID-19- pandemian aikana, mikä vaikutti negatiivisesti imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymiseen. Myös imeväisikäisten hermoston kehitysviiveitä havaittiin COVID-19-pandemian aikana. Näillä kaikilla oli vaikutusta imeväisikäisten vuorovaikutuksen kehittymiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää henkilöiden kohdalla, jotka työskentelevät imeväiskäisten kanssa tilanteissa, joissa heidän vuorovaikutuksensa kehittyminen nousee esiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste