Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijakokemus opintomatkan vaikutuksesta ryhmäytymiseen psykologisen turvallisuuden näkökulmista

Anttila, Verneri; Aksovaara, Ida-lotta (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Aksovaarava_Anttila.pdf (1.080Mt)
Lataukset: 


Anttila, Verneri
Aksovaara, Ida-lotta
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228151
Tiivistelmä
Opiskelu Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiimiakatemiassa perustuu kokemukselliseen oppimiseen. Opiskelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät koostuvat 8-16 opiskelijasta ja ryhmiä kutsutaan tiimiyrittäjiksi, sillä opiskelijatiimit perustavat heti opintojensa alussa osuuskunnan. Oppiminen tapahtuu kokemuksellisesti toimimalla tiimiyrittäjänä erilaisissa projekteissa. Seikkailupedagogiikkaan perustuva opintomatkalla on ollut merkittävä rooli tiimiyritysten kehittymisessä ja se on toteutunut joka toinen vuosi. COVID-19 aika on vaikuttanut opiskeluun korkeakouluissa muuttaen vuorovaikutuksen tapaa ja ympäristöjä. Kohtaamiset ovat olleet rajoitettuja ja se on väistämättä vaikuttanut tiimien rakentumiseen ja tiimitoimintaan. Tutkimuksen tarkoituksen selvittää COVID-19 vaikutusten aikana toimineiden tiimien seikkailupedagogiikkaan perustuvan opintomatkan tuomia hyötyjä tiimitoimintaan ja tiiminä kehittymiseen. Opiskelijakokemuksen keskiössä on opintomatkan koettu vaikutus tiimiin ja tiimin ryhmäytymiseen. Tutkimusaineisto kerätään ennen Tiimiakatemian seikkailupedagogiikkaan pohjautuvaa opintomatkaa ja sen jälkeen. Tutkimus toteutetaan monimenetelmällisesti. Tutkimuksen ytimenä on kvalitatiivinen tutkimus, jota täydennetään määrällisellä tutkimuksella. Matkalle osallistui lähes kaikki tiimiakatemian opiskelijat ensimmäisestä neljänteen vuosikurssiin (N=110).
Opiskelijoilta kerättiin arvio tiimikokemuksesta kyselylomakkeella ja satunnaisesti valittuja opiskelijoita (n=12) haastateltiin ennen opintomatkaa ja sen jälkeen opintomatkan. Analysoinnissa luokiteltiin vastaukset hyödyntäen psykologisen turvallisuuden viitekehystä painottaen opintomatkan koettu vaikutusta tiimiyrityksen ilmapiiriin, ryhmäytymiseen, luottamukseen ja vuorovaikutukseen. Opiskelijoiden kokemusta
opintomatkan vaikutuksesta tiimikokemukseen pyriittiin ymmärtämään tiimityytyväisyysindeksin. Tiimityytyväisyysindeksin muodostamiseen hyödynnettiin NPS-lukua. Tutkimus tulosten mukaan tiimityytyväisyysindeksi on muuttunut matkan aikana. Suurin muutos tapahtui neutraaleiden opiskelijoiden määrässä. Positiiviset sekä negatiiviset vastaukset lisääntyivät suurin piirtein yhtä paljon. Tutkimuksesta selvisi myös se, että tiimit ovat kehittyneet ongelman ratkaisussa, kommunikoinnissa sekä oppineet tuntemaan toisiaan paremmin. Edellä mainittu kehittyminen on johtanut siihen,
että tiimiläiset ovat ryhmäytyneet opintomatkan aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tiimiakatemian seikkailupedagogisten opintomatkojen kehittämiseen
 
Studying in Teamacademy by Jamk University of Applied Sciences is based on experiential learning. The base of the studies is small groups which are formed of 8-16 students. Those groups are called team entrepreneurs because student groups start cooperative business in the start of the studies. Learning happens experientially true working as team entrepreneur in projects. Study trip with adventure pedagogy has a significant meaning in teams developing and it has been taken place every other year. Covid-19 has affected studying in university changed the way and place of communication. Encounters have been limited and it has affected the way how team dynamics have been built in teams. The meaning of this research is to find out how teams that have been working true Covid-19 have changed in study trip with adventure pedagogy. In the middle of the student experience is how study trip has changed team dynamic and the grouping of the teams. Research materials have been gathered before
the study trip. This research is multi-methodical. The core of this study is qualitive research and it will be filled with quantitative research. Study trip had almost all students from Teamacademy. Teamexperience was collected from students via questionnaire. Randomly picked students were also interweaved before and after the study trip. Analyzing the gathered material was done by categorizing material using psychological safety frame of reference focusing on experience of change felt by team entrepreneurs
I atmosphere, trust and encounters. The experience of students to the team experience sought to understand by using team satisfaction index. According to the research results, the team satisfaction index has changed in the study trip. The biggest change happened between students that were neutral before the study trip. Positive and negative answers
increased almost identically. Research also says that teams have been evolving in problem solving, communication and have learned more from each other. The meaning of that is that teams have grouped together in Teamacademys adventure pedagogy study trip. Researchers results can be used to improve Teamacademys adventure pedagogy study trips.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste