Yritysten vastuullinen markkinointi Instagramissa
Jukkala, Riikka (2022)
Jukkala, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228161
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka yritykset voivat markkinoida Instagramissa vastuullisemmin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ne asiat, joita yritysten tulisi ottaa huomioon vastuullisessa markkinoinnissa Instagramissa. Tutkimuksen tuloksista laadittiin opas, jota yritykset voivat hyödyntää markkinoidessaan Instagramissa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoitujen
teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin verkossa yksilöhaastatteluina. Haastattelut suoritettiin lokakuussa 2022. Haastateltaviksi valikoitui sellaisia henkilöitä, joilla oli aikaisempaa kokemusta aihealueesta työtehtävien ja koulutuksen kautta. Haastateltavien henkilöllisyys pidettiin salassa eikä myöskään yrityksiä, joissa he työskentelevät tuotu opinnäytetyössä ilmi. Tutkimuksessa kävi ilmi vastuullisuuden huomioimisen merkitys Instagramissa ja myös sen haasteet. Tutkimus osoitti vastuullisuuden huomioimisen tärkeyden ja millaisista asioista se koostuu. Vastuullisuus jaettiin kolmeen pääteemaan, joita olivat eettisyys, markkinointiviestintä sekä lait ja ehdot. Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen näistä teemasta on yhtä tärkeä vastuullisuuden kannalta. Jokaisessa tutkimuksen haastattelussa korostui myös erityisesti vuorovaikutuksen tärkeys vastuullisen markkinoinnin kannalta. Myös Instagramin visuaaliset ominaisuudet korostuivat tutkimuksessa. Yritysten on panostettava Instagramissa heidän visuaaliseen puoleensa, jotta yritys olisi helposti tunnistettavissa ja erottautuisivat kilpailijoistaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi opas, minkä avulla yritykset voivat toteuttaa vastuullisempaa markkinointia Instagramissa. Oppaaseen koottiin tutkimuksen johtopäätöksien avulla tärkeimmät asiat, joista yritysten olisi helppo lähteä liikkeelle kohti vastuullisempaa markkinointia Instagramissa.
teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin verkossa yksilöhaastatteluina. Haastattelut suoritettiin lokakuussa 2022. Haastateltaviksi valikoitui sellaisia henkilöitä, joilla oli aikaisempaa kokemusta aihealueesta työtehtävien ja koulutuksen kautta. Haastateltavien henkilöllisyys pidettiin salassa eikä myöskään yrityksiä, joissa he työskentelevät tuotu opinnäytetyössä ilmi. Tutkimuksessa kävi ilmi vastuullisuuden huomioimisen merkitys Instagramissa ja myös sen haasteet. Tutkimus osoitti vastuullisuuden huomioimisen tärkeyden ja millaisista asioista se koostuu. Vastuullisuus jaettiin kolmeen pääteemaan, joita olivat eettisyys, markkinointiviestintä sekä lait ja ehdot. Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen näistä teemasta on yhtä tärkeä vastuullisuuden kannalta. Jokaisessa tutkimuksen haastattelussa korostui myös erityisesti vuorovaikutuksen tärkeys vastuullisen markkinoinnin kannalta. Myös Instagramin visuaaliset ominaisuudet korostuivat tutkimuksessa. Yritysten on panostettava Instagramissa heidän visuaaliseen puoleensa, jotta yritys olisi helposti tunnistettavissa ja erottautuisivat kilpailijoistaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi opas, minkä avulla yritykset voivat toteuttaa vastuullisempaa markkinointia Instagramissa. Oppaaseen koottiin tutkimuksen johtopäätöksien avulla tärkeimmät asiat, joista yritysten olisi helppo lähteä liikkeelle kohti vastuullisempaa markkinointia Instagramissa.