Asiakaspoistuman minimointi ohjelmistoliiketoiminnassa
Toivio, Tatu (2022)
Toivio, Tatu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin ohjelmistoliiketoiminta-alan ja tarkemmin alalla nykyisin yleisesti käytössä olevien vuokralisenssien eli subscription-lisenssien asiakaspoistumaa ja sen minimointia. Asiakaspoistuma vaikuttaa subscription-liiketoimintamallilla toimivien ohjelmistoyritysten kannattavuuteen merkittävästi vuosittaisen laskutuksen ollessa usein tärkeimpiä mittareita yrityksen kannattavuudelle.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakaspoistumaa eli churnia B2B ohjelmistoalalla toimivan Pk-yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tarkoituksena oli kehittää asiakkuuksien säilyttämisen ja asiakaspoistuman minimoimisen prosesseja olemassa olevaan kansainväliseen tieteelliseen tietoon ja metodeihin perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda jaottelut yrityksen erilaisiin asiakkaisiin ja luoda prosessit näiden asiakasryhmien hallintaan asiakkuuksien jatkumisen turvaamiseksi. Asiakkuuksien jaottelussa pyrittiin huomioimaan erilaisten asiakkaiden tarpeet ja odotukset toimittajaltaan ja ottamaan huomioon erilaisten asiakkuuksien kehitysmahdollisuudet resurssien kohdistamiseksi tehokkaasti.
Perustuen aiemmin kerättyyn teoriatietoon, asiakkuudet päädyttiin lajittelemaan kolmeen eri kategoriaan, joille luotiin prosessit asiakkuuksien kehittämiseksi ja säilyttämiseksi niiden potentiaaliin ja valmiuksiin perustuen. Luodut prosessit mahdollistavat toiminnan skaalaamisen ja yhtenäistämisen yrityksen asiakkuuksien parissa ja varmistavat kontaktin säilymisen asiakkaaseen myös ilman käynnissä olevia yhteistyöprojekteja. Näin ollen mahdolliset ongelmat tai muutostarpeet löydetään ajoissa ja ne on mahdollista ratkaista asiakaspoistuman minimoimiseksi. Jatkossa asiakkuuksien jaottelua tulee kehittää edelleen luodakseen siitä mahdollisimman yksiselitteinen ja selkeä toiminnan skaalaamiseksi ja jotta jaottelu vaatisi mahdollisimman vähän aiempaa tuntemusta asiakkaasta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakaspoistumaa eli churnia B2B ohjelmistoalalla toimivan Pk-yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tarkoituksena oli kehittää asiakkuuksien säilyttämisen ja asiakaspoistuman minimoimisen prosesseja olemassa olevaan kansainväliseen tieteelliseen tietoon ja metodeihin perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda jaottelut yrityksen erilaisiin asiakkaisiin ja luoda prosessit näiden asiakasryhmien hallintaan asiakkuuksien jatkumisen turvaamiseksi. Asiakkuuksien jaottelussa pyrittiin huomioimaan erilaisten asiakkaiden tarpeet ja odotukset toimittajaltaan ja ottamaan huomioon erilaisten asiakkuuksien kehitysmahdollisuudet resurssien kohdistamiseksi tehokkaasti.
Perustuen aiemmin kerättyyn teoriatietoon, asiakkuudet päädyttiin lajittelemaan kolmeen eri kategoriaan, joille luotiin prosessit asiakkuuksien kehittämiseksi ja säilyttämiseksi niiden potentiaaliin ja valmiuksiin perustuen. Luodut prosessit mahdollistavat toiminnan skaalaamisen ja yhtenäistämisen yrityksen asiakkuuksien parissa ja varmistavat kontaktin säilymisen asiakkaaseen myös ilman käynnissä olevia yhteistyöprojekteja. Näin ollen mahdolliset ongelmat tai muutostarpeet löydetään ajoissa ja ne on mahdollista ratkaista asiakaspoistuman minimoimiseksi. Jatkossa asiakkuuksien jaottelua tulee kehittää edelleen luodakseen siitä mahdollisimman yksiselitteinen ja selkeä toiminnan skaalaamiseksi ja jotta jaottelu vaatisi mahdollisimman vähän aiempaa tuntemusta asiakkaasta.