Yhteistyökumppanitoiminnan kehittäminen urheiluseurassa: kehittämistutkimus KooKoo Hockey Oy:lle
Väkevä, Aaro (2022)
Väkevä, Aaro
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228067
Tiivistelmä
Urheilusponsorointi on ollut vahvassa kasvussa globaalisti jo useiden vuosikymmenten ajan. Viimeisten vuosien aikana se on ottanut merkittävän roolin osana yritysten markkinointistrategiaa myös Suomessa. Urheiluorganisaatiot pystyvät tarjoamaan yrityksille näkyvyyttä ja kohderyhmä markkinointia, mikä on lisännyt sponsoroinnin yleistä kiinnostavuutta.
Suomessa yhteistyökumppanit ovat urheiluorganisaatioiden toiminnan kannalta välttämättömiä, sillä yritykset yhdessä yksityisasiakkaiden kanssa turvaavat urheiluseurojen vakaan talouden. Jotta urheiluorganisaatiot pystyvät vastaamaan nykypäivän sponsoroinnin vaatimuksiin, tulee organisaatioiden jatkuvasti kehittää omaa yhteistyökumppanitoimintaansa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin urheiluseuran yhteistyökumppanitoimintaa ja se toteutettiin toimeksiantona jääkiekko-organisaatio KooKoo Hockey Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan kehityskohdat ja niiden kautta luoda KooKoon toiminnalle johdonmukainen kehityssuunnitelma.
Tutkimusta taustoitettiin sponsorointiin liittyvällä teorialla, joka loi perustan tutkimusasetelmalle. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta KooKoon kaudella 2021–2022 yhteistyökumppanina toiminutta yritystä. Aineisto analysoitiin käyttäen samankaltaisuuskaaviota, johon listattiin haastatteluista saatuja vastauksia samojen teemojen alle. Vastausten perusteella nousseet teemat nostettiin esille tuloksissa ja niiden pohjalta muodostettiin KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan kehityssuunnitelma.
Tutkimuksen perusteella KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan suurimmat kehityskohteet liittyvät yritysviestintään. Tämän lisäksi etenkin yhteistyökumppanien kanssa toteutettavia kampanjoita ja yhteistöitä toivottiin haastatteluissa lisää. Tutkimuksessa saatujen tulosten ja kehityssuunnitelman avulla KooKoo voi lähteä johdonmukaisesti kehittämään omaa toimintaansa vastaamaan yhä paremmin yhteistyökumppaneiden nykypäivän vaatimuksia.
Suomessa yhteistyökumppanit ovat urheiluorganisaatioiden toiminnan kannalta välttämättömiä, sillä yritykset yhdessä yksityisasiakkaiden kanssa turvaavat urheiluseurojen vakaan talouden. Jotta urheiluorganisaatiot pystyvät vastaamaan nykypäivän sponsoroinnin vaatimuksiin, tulee organisaatioiden jatkuvasti kehittää omaa yhteistyökumppanitoimintaansa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin urheiluseuran yhteistyökumppanitoimintaa ja se toteutettiin toimeksiantona jääkiekko-organisaatio KooKoo Hockey Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan kehityskohdat ja niiden kautta luoda KooKoon toiminnalle johdonmukainen kehityssuunnitelma.
Tutkimusta taustoitettiin sponsorointiin liittyvällä teorialla, joka loi perustan tutkimusasetelmalle. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta KooKoon kaudella 2021–2022 yhteistyökumppanina toiminutta yritystä. Aineisto analysoitiin käyttäen samankaltaisuuskaaviota, johon listattiin haastatteluista saatuja vastauksia samojen teemojen alle. Vastausten perusteella nousseet teemat nostettiin esille tuloksissa ja niiden pohjalta muodostettiin KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan kehityssuunnitelma.
Tutkimuksen perusteella KooKoon yhteistyökumppanitoiminnan suurimmat kehityskohteet liittyvät yritysviestintään. Tämän lisäksi etenkin yhteistyökumppanien kanssa toteutettavia kampanjoita ja yhteistöitä toivottiin haastatteluissa lisää. Tutkimuksessa saatujen tulosten ja kehityssuunnitelman avulla KooKoo voi lähteä johdonmukaisesti kehittämään omaa toimintaansa vastaamaan yhä paremmin yhteistyökumppaneiden nykypäivän vaatimuksia.