Sesongin mukaisen ruokalistan suunnittelu; case: Kolme Tähteä Oy
Tähti, Krista (2022)
Tähti, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kolme Tähteä Oy:lle selkeät à la carte -listat vuodenaikoja mukaillen eri sesonkien mukaan, sekä luoda toimeksiantajalle yhtenäiset reseptit suunniteltavista à la carte -annoksista Jamix -keittiöjärjestelmän avulla. Annoksille laskettiin myös oikeanlainen myyntikate ja -hinta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten menukokonaisuuksia voisi yrityksessä markkinoida.
Ravintolan à la carte -annoksien myynti oli jäänyt hyvin vähäiseksi yrityksen, kun yritys avasi toimipisteensä Oulun kauppahalliin vuonna 2020. Myynnin vähäisyys johtuu siitä, että asiakkaille ei ole näkyvillä selkeää, yhteneväistä ja toimivaa menukokonaisuutta.
Teoriassa perehdyttiin tekijöihin, jotka vaikuttavat ruokalistasuunnitteluun ja kuinka sesongin mukaisuus otetaan huomioon ruokalistoja suunniteltaessa sekä kuinka ruokalistaa voidaan markkinoida yrityksessä. Teoriassa käsiteltiin myös ruokaohjeiden vakiointia, sen vaiheita ja vakioinnin hyötyjä.
Ruokalistojen ja reseptien kehittämisessä pyrittiin ottamaan huomioon toimeksiantajan toiveet, yrityksen liikeidea, yrityksen toimitilat, käytettävissä olevat koneet ja laitteet, yrityksen asiakaskunta, henkilöstä sekä raaka-aineiden sesongin mukaisuus. Pyrin luomaan toimeksiantajalle yksinkertaisen, mutta silti elämyksellisen kokonaisuuden, joka sopii kauppahallin miljööseen.
Koekeittiön ja yrityksessä järjestetyn kokeilujakson aikana ruokalistoista ja resepteistä saatiin hiottua toimeksiantajalle toimiva ja ehjä kokonaisuus, jonka he pystyvät ottamaan heti käytäntöön. Annoksien hinnoittelussa on pyritty ottamaan huomioon annoksien kokonaiskustannukset, asiakaslähtöisyys, yrityksen liikeidea sekä huomioimaan alan muiden toimijoiden hintataso. Toimeksiantajalle annettiin myös vinkkejä ja ehdotuksia, kuinka he voisivat markkinoida à la carte -listoja yrityksessään.
Ravintolan à la carte -annoksien myynti oli jäänyt hyvin vähäiseksi yrityksen, kun yritys avasi toimipisteensä Oulun kauppahalliin vuonna 2020. Myynnin vähäisyys johtuu siitä, että asiakkaille ei ole näkyvillä selkeää, yhteneväistä ja toimivaa menukokonaisuutta.
Teoriassa perehdyttiin tekijöihin, jotka vaikuttavat ruokalistasuunnitteluun ja kuinka sesongin mukaisuus otetaan huomioon ruokalistoja suunniteltaessa sekä kuinka ruokalistaa voidaan markkinoida yrityksessä. Teoriassa käsiteltiin myös ruokaohjeiden vakiointia, sen vaiheita ja vakioinnin hyötyjä.
Ruokalistojen ja reseptien kehittämisessä pyrittiin ottamaan huomioon toimeksiantajan toiveet, yrityksen liikeidea, yrityksen toimitilat, käytettävissä olevat koneet ja laitteet, yrityksen asiakaskunta, henkilöstä sekä raaka-aineiden sesongin mukaisuus. Pyrin luomaan toimeksiantajalle yksinkertaisen, mutta silti elämyksellisen kokonaisuuden, joka sopii kauppahallin miljööseen.
Koekeittiön ja yrityksessä järjestetyn kokeilujakson aikana ruokalistoista ja resepteistä saatiin hiottua toimeksiantajalle toimiva ja ehjä kokonaisuus, jonka he pystyvät ottamaan heti käytäntöön. Annoksien hinnoittelussa on pyritty ottamaan huomioon annoksien kokonaiskustannukset, asiakaslähtöisyys, yrityksen liikeidea sekä huomioimaan alan muiden toimijoiden hintataso. Toimeksiantajalle annettiin myös vinkkejä ja ehdotuksia, kuinka he voisivat markkinoida à la carte -listoja yrityksessään.