Sosiaalisen median markkinoinnin merkitys ravintola 4Vuodenaikaa Aleksanterinpuiston asiakasmäärissä
Laranne, Robin (2022)
Laranne, Robin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen, ravintola 4Vuodeniakaa Aleksanterinpuiston asiakkaiden määrää sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten toimeksiantajayritys voisi paremmin kohdentaa markkinointiin käyttämiään resursseja. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa yrityksen markkinoinnin tehokkuudesta ja siitä, miten sitä kannattaisi jatkossa toteuttaa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä ravintola 4Vuodenaikaa Aleksanterinpuistoa. Markkinoinnin teoriaosuudessa syvennyttiin markkinointiin käsitteenä, kohderyhmiin, markkinoinnin suunnittelun eri vaiheisiin, kilpailuympäristön analysointiin sekä kampanjointiin. Digitaalisen markkinoinnin teoriaosuudessa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin eri muotoihin, sekä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistona käytettiin ravintolassa suoritettua kyselytutkimusta, sekä ravintolan osaomistajan haastattelua. Kysely koostui viidestä kysymyksestä ja vastauksien määrä oli kattava. Kyselyn otanta oli mittava, ja sitä pystyttiin hyödyntämään tiedonlähteenä tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että ravintolan markkinointia voidaan kehittää entisestään asiakkaita paremmin palvelevaksi. Erilaiset kilpailut ja arvonnat ovat kannattavia, sillä ravintola pääsee näiden myötä vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa myös digitaalisest
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia, digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa sekä ravintola 4Vuodenaikaa Aleksanterinpuistoa. Markkinoinnin teoriaosuudessa syvennyttiin markkinointiin käsitteenä, kohderyhmiin, markkinoinnin suunnittelun eri vaiheisiin, kilpailuympäristön analysointiin sekä kampanjointiin. Digitaalisen markkinoinnin teoriaosuudessa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin eri muotoihin, sekä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistona käytettiin ravintolassa suoritettua kyselytutkimusta, sekä ravintolan osaomistajan haastattelua. Kysely koostui viidestä kysymyksestä ja vastauksien määrä oli kattava. Kyselyn otanta oli mittava, ja sitä pystyttiin hyödyntämään tiedonlähteenä tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että ravintolan markkinointia voidaan kehittää entisestään asiakkaita paremmin palvelevaksi. Erilaiset kilpailut ja arvonnat ovat kannattavia, sillä ravintola pääsee näiden myötä vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa myös digitaalisest