"Siis sellanen olis ihan kamala tilanne” : tutkimus Elisenvaaran yläkoululaisten häpeään liittyvistä näkemyksistä
Shamaletdin, Hanna (2022)
Shamaletdin, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Elisenvaaran yhtenäiskoulu. Opinnäytetyö toteutettiin kartoittavana tutkimuksena. Työn tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten häpeään liittyviä käsityksiä kouluarjessa. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia asioita nuoret pitävät häpeällisinä ja miten häpeä, sen välttely tai peittely näkyy nuorten toiminnassa. Ajatuksena oli, että tulosten pohjalta voisi myöhemmin kehittää konkreettisia toimintakeinoja häpeän tunteen käsittelyyn, siten että aikaan saataisiin myönteisiä vaikutuksia erilaisilla osa-alueilla kuten ryhmässä toimimisessa tai nuorten itsetunnossa.
Tutkittavaan joukkoon kuuluivat koulun kaikki 7.–9.luokkalaiset oppilaat, jotka kävivät koulua lukuvuonna 2021–2022. Aineistonkeruussa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Se aloitettiin haastatteluilla, joista saatujen tietojen pohjalta laadittiin kyselylomake. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin sekä havaintomatriisin avulla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä sekä aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten kokema häpeä liittyy ajatukseen epätoivotun huomion keskipisteeksi joutumisesta. Häpeää tai nolostumista koettiin melko harvoin, mutta häpeälliseksi mielletyt asiat olivat hyvin arkipäiväisiä. Häpeä saattaa johtaa syrjintään ja ohjata nuorten päätöksentekoa. Se selittää lisäksi paljon nuorten käyttäytymistä. Nuoret toivoivat muilta oppilailta ystävällisempää ja ymmärtäväisempää asennetta.
Tutkittavaan joukkoon kuuluivat koulun kaikki 7.–9.luokkalaiset oppilaat, jotka kävivät koulua lukuvuonna 2021–2022. Aineistonkeruussa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Se aloitettiin haastatteluilla, joista saatujen tietojen pohjalta laadittiin kyselylomake. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin sekä havaintomatriisin avulla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä sekä aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten kokema häpeä liittyy ajatukseen epätoivotun huomion keskipisteeksi joutumisesta. Häpeää tai nolostumista koettiin melko harvoin, mutta häpeälliseksi mielletyt asiat olivat hyvin arkipäiväisiä. Häpeä saattaa johtaa syrjintään ja ohjata nuorten päätöksentekoa. Se selittää lisäksi paljon nuorten käyttäytymistä. Nuoret toivoivat muilta oppilailta ystävällisempää ja ymmärtäväisempää asennetta.