Varaosapalvelun konseptin ja mittaamisen kehittäminen : Business Model Canvas -työkalulla ja lean-oppimismallilla
Erbismann, Arno (2022)
Erbismann, Arno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on varaosapalvelun tulevaisuuskonseptin ideoiminen kohdeyrityksen arvojen pohjalta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään varaosapalvelun mahdollisia uusia liiketoimintamittareita.
Tämän tutkimuksen teoriaosuus keskittyy Business Model Canvas -työkaluun uusien liiketoimintakonseptien löytämisessä ja käsittelee lean-oppimismallin perusteita arvon luomisessa asiakkaalle.
Opinnäytetyön taustatietoja kerättäessä tutkittiin tapausyrityksen rakennetta ja arvoja. Haastatteluita käytettiin tiedonkeruumenetelmänä case-yrityksen varalogistiikkahenkilöstölle eri puolilta Suomea.
Kehitystehtävässä ideoitiin varaosapalvelun tulevaisuuden konseptia ja suunniteltiin uusia liiketoimintamittareita. The purpose of the present Master’s thesis is to come up with a future concept for the spare parts service based on the case company's values. In addition, the study discusses possible new business metrics for the spare parts service.
The theory part of the present study focuses on the Business Model Canvas tool for finding new business concepts and discusses the basics of the lean learning model in creating value for the customer.
The case company's structure and values were studied when gathering the background information for the thesis. Interviews were used as the data collection method for a group of the case company's spare parts logistics personnel from different regions in Finland.
In the development task, the future concept of the spare parts service was ideated and new business metrics were designed.
Tämän tutkimuksen teoriaosuus keskittyy Business Model Canvas -työkaluun uusien liiketoimintakonseptien löytämisessä ja käsittelee lean-oppimismallin perusteita arvon luomisessa asiakkaalle.
Opinnäytetyön taustatietoja kerättäessä tutkittiin tapausyrityksen rakennetta ja arvoja. Haastatteluita käytettiin tiedonkeruumenetelmänä case-yrityksen varalogistiikkahenkilöstölle eri puolilta Suomea.
Kehitystehtävässä ideoitiin varaosapalvelun tulevaisuuden konseptia ja suunniteltiin uusia liiketoimintamittareita.
The theory part of the present study focuses on the Business Model Canvas tool for finding new business concepts and discusses the basics of the lean learning model in creating value for the customer.
The case company's structure and values were studied when gathering the background information for the thesis. Interviews were used as the data collection method for a group of the case company's spare parts logistics personnel from different regions in Finland.
In the development task, the future concept of the spare parts service was ideated and new business metrics were designed.
