Markkinapotentiaalin kartoittaminen uudelle lifestyle-brändille : kohderyhmänä ammattikuljettaja
Vaara-aho, Teemu (2022)
Vaara-aho, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228259
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa markkinoita lifestyle -brändille. Markkinoiden kartoituksella pyrittiin tunnistamaan markkinat sekä saada tietoa markkinoiden potentiaalista sekä kilpailijoista markkinoilla. Markkinakartoituksen tarve nousi tekijän omasta liikeideasta luoda uudenlainen brändi ammattikuljettajille. Tavoitteena oli toteuttaa markkinakartoitus auttamaan brändin perustamispäätöksessä.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinakartoituksessa päämenetelmänä käytettyä STP-mallia, jolla tunnistetaan kohdemarkkinat, löydetään keskeisimmät asiakassegmentit sekä asemoidaan brändi kilpailijoihin nähden. Markkinakartoitus osoitti brändille olevan markkinat. Markkinoiden kohdentamisella saavutettiin tieto kokonnaismarkkinoiden kapasiteetista, löydettiin targetoitavat segmentit markkinoilta sekä asemoitiin brändi kilpailijoihin nähden.
Opinnäytetyönä tehdyn markkinapotentiaalin kartoitus tullaan hyödyntämään perustettavan lifestyle-brändin aloittamisessa.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinakartoituksessa päämenetelmänä käytettyä STP-mallia, jolla tunnistetaan kohdemarkkinat, löydetään keskeisimmät asiakassegmentit sekä asemoidaan brändi kilpailijoihin nähden. Markkinakartoitus osoitti brändille olevan markkinat. Markkinoiden kohdentamisella saavutettiin tieto kokonnaismarkkinoiden kapasiteetista, löydettiin targetoitavat segmentit markkinoilta sekä asemoitiin brändi kilpailijoihin nähden.
Opinnäytetyönä tehdyn markkinapotentiaalin kartoitus tullaan hyödyntämään perustettavan lifestyle-brändin aloittamisessa.