Arteriapainesetin täyttäminen, arteriapöydän kokoaminen ja toimenpiteessä avustaminen : Opetusvideo Centria-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Takalo-Mattila, Henna; Myllymäki, Mirjami (2022)
Takalo-Mattila, Henna
Myllymäki, Mirjami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228191
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehittelyprojektina. Työn tarkoituksena oli tuottaa Centria-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo oppimisen tueksi arteriapainesetin turvallisesta ja asianmukaisesta käytöstä. Videolla kuvattiin selkeästi, miten sairaanhoitaja täyttää arteriapainesetin, kokoaa arteriapöydän ja avustaa lääkäriä arteriakanyylin laittamisessa. Työn tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat oppivat arteriakanyylin ja arteriapainesetin käyttöä ja sen käyttötarkoitusta, sekä mitkä ovat sairaanhoitajan tehtävät arteriakanyylin asettamisessa ja miten toimia oikeaoppisesti potilasturvallisuus ja aseptisuus huomioiden. Tavoitteena oli myös kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista.
Hoitotyön opettajat hyödyntävät opinnäytetyötämme jatkossa opintojaksoillaan opetuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin teoriatietoa arteriapainesetin käytöstä, videon hyödyntämisestä oppimismenetelmänä, tuotekehittelyprojektin etenemisestä sekä eettisyydestä. Lisäksi teoriaosuus sisälsi pohdintaa oppimisesta. Tässä opinnäytetyössä on ollut ohjaajana Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja. Videosta kerättiin hoitotyön opiskelijoilta sekä opettajilta palautetta, jonka perusteella tehtiin viimeiset muokkaukset videoon. Jatkotutkimushaasteena voisi olla toisen videon tekeminen, joka olisi kokonaan äänitetty englanniksi. Tämä luultavasti parantaisi myös englanninkielisten opiskelijoiden oppimista arteriapainesetin käytöstä. Toinen jatkotutkimushaaste olisi tehdä video myös hukkaruiskullisesta arteriapainesetistä.
Hoitotyön opettajat hyödyntävät opinnäytetyötämme jatkossa opintojaksoillaan opetuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin teoriatietoa arteriapainesetin käytöstä, videon hyödyntämisestä oppimismenetelmänä, tuotekehittelyprojektin etenemisestä sekä eettisyydestä. Lisäksi teoriaosuus sisälsi pohdintaa oppimisesta. Tässä opinnäytetyössä on ollut ohjaajana Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja. Videosta kerättiin hoitotyön opiskelijoilta sekä opettajilta palautetta, jonka perusteella tehtiin viimeiset muokkaukset videoon. Jatkotutkimushaasteena voisi olla toisen videon tekeminen, joka olisi kokonaan äänitetty englanniksi. Tämä luultavasti parantaisi myös englanninkielisten opiskelijoiden oppimista arteriapainesetin käytöstä. Toinen jatkotutkimushaaste olisi tehdä video myös hukkaruiskullisesta arteriapainesetistä.