Piilomainonta vaikuttajamarkkinoinnissa
Lantela, Anniina (2022)
Lantela, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328342
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin piilomainontaa vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkimuksessa perehdyttiin ilmiöön vaikuttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, mitä mainonnan tunnistettavuuden periaate sisältää ja miten se ilmenee vaikuttajamarkkinoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä piilomainontaa koskevia säännöksiä ja ohjeita Suomen lainsäädännössä on, miten kaupallisessa yhteis-työssä tehdyt sosiaalisen median julkaisut tulisi tehdä niitä noudattaen ja millainen vastuu vaikuttajalla on mainonnan tunnistettavuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelussa käsitellyt teemat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastateltaviksi valikoitui kaksi mikrovaikuttajaa, joilla on tutkimuksen kannalta riittävästi kokemusta kaupallisesta yhteistyöstä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten sekä etänä Zoom -palvelimen välityksellä. Tutkimus toteutettiin heinä-elokuussa 2022.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä sekä piilomainontaa koskevia säännöksiä. Tietoperusta koostui ajankohtaisista sekä olennaisista lähteistä kuten Suomen lainsäädäntö, viranomaisen virallislähteet ja markkinoinnin asiantuntijoiden julkaisut sekä kirjallisuus.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikuttajat ovat tietoisia omasta vastuustaan ja pyrkivät toimimaan säännösten mukaisesti. Yritykset ymmärtävät tänä päivänä piilomainonnan riskit ja pyrkivät toimimaan vaikuttajien kanssa yhteistyössä niin, että se pystyttäisiin välttämään. Yritysten ja vaikuttajien välistä avoimuutta sekä läpinäkyvyyttä kaupallisessa yhteistyössä tulisi kuitenkin edelleen kehittää. Tutkimuksesta ilmeni vaikuttajamarkkinoinnissa huomioitavat piilomainonnan pääkohdat ja miten vaikuttajan tulisi toteuttaa kaupallisen yhteistyön julkaisunsa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelussa käsitellyt teemat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastateltaviksi valikoitui kaksi mikrovaikuttajaa, joilla on tutkimuksen kannalta riittävästi kokemusta kaupallisesta yhteistyöstä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten sekä etänä Zoom -palvelimen välityksellä. Tutkimus toteutettiin heinä-elokuussa 2022.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä sekä piilomainontaa koskevia säännöksiä. Tietoperusta koostui ajankohtaisista sekä olennaisista lähteistä kuten Suomen lainsäädäntö, viranomaisen virallislähteet ja markkinoinnin asiantuntijoiden julkaisut sekä kirjallisuus.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikuttajat ovat tietoisia omasta vastuustaan ja pyrkivät toimimaan säännösten mukaisesti. Yritykset ymmärtävät tänä päivänä piilomainonnan riskit ja pyrkivät toimimaan vaikuttajien kanssa yhteistyössä niin, että se pystyttäisiin välttämään. Yritysten ja vaikuttajien välistä avoimuutta sekä läpinäkyvyyttä kaupallisessa yhteistyössä tulisi kuitenkin edelleen kehittää. Tutkimuksesta ilmeni vaikuttajamarkkinoinnissa huomioitavat piilomainonnan pääkohdat ja miten vaikuttajan tulisi toteuttaa kaupallisen yhteistyön julkaisunsa.