Koulumaailmassa havaittuja syrjäytymiselle altistavia tekijöitä ja keinoja niiden ehkäisemiseksi
Avci, Jasmin; Anttonen, Miia (2022)
Avci, Jasmin
Anttonen, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyötahoina olivat Etelä-Hervannan sekä Ahvenisjärven koulut. Tarkoituksena oli tutkia Hervannan yläkouluissa havaittuja syrjäytymiskehityksen riskitekijöitä kouluhenkilökunnan näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää kouluhenkilökunnan havaintojen ja kokemusten kautta keinoja, joilla syrjäytymistä voitaisiin ehkäistä Hervannan yläkouluilla. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten yleisiksi syrjäytymistä ennakoivat tekijät koetaan kouluissa sekä millaisilla keinoilla riskitekijöitä olisi mahdollista ehkäistä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kahden Hervannan yläkoulun kouluhenkilökunnalta kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin tilastollisella kuvaavalla analyysilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin nuoruuden ja syrjäytymisen määritelmää sekä aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita syrjäytymisen riskitekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiin nousseet syrjäytymisen riskitekijät näkyivät myös Hervannan yläkoulujen tutkimustuloksissa. Tulosten perusteella syrjäytymisen riskitekijöiksi nousivat erityisesti kouluhenkilökunnan tiedon- ja ajanpuute, oppimisvaikeudet sekä oppilaiden kielelliset haasteet. Tutkimustuloksissa korostuivat myös koulun ja kodin välisen yhteistyön haasteet, nuorten koulunkäyntihaluttomuus sekä kiusaaminen. Lisäksi kouluhenkilökunta koki tarvitsevansa nuorten kanssa työskentelyyn lisää resursseja, tietoa ja toimintaohjeita sekä kielellistä tukea.
Tutkimustulosten pohjalta voisi todeta, että syrjäytymiseen altistavat tekijät koulumaailmassa jakautuvat sekä yksilöllisiin että ympäristöllisiin tekijöihin. Tutkimustulokset osoittivat, että koulun henkilökunnalle tulisi suunnata enemmän tukea ja tietoa ehkäisevän työn toteuttamiseen. Nuorten syrjäytymiskehityksen katkaisemiseksi on tärkeä tuoda esiin ilmiöön johtavia syitä sekä kehittää keinoja, joilla nuorta voidaan suojata syrjäytymiseltä. Kouluihin tuotettu ajankohtainen tieto lisää mahdollisuuksia ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämiseen kouluissa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kahden Hervannan yläkoulun kouluhenkilökunnalta kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin tilastollisella kuvaavalla analyysilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin nuoruuden ja syrjäytymisen määritelmää sekä aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita syrjäytymisen riskitekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiin nousseet syrjäytymisen riskitekijät näkyivät myös Hervannan yläkoulujen tutkimustuloksissa. Tulosten perusteella syrjäytymisen riskitekijöiksi nousivat erityisesti kouluhenkilökunnan tiedon- ja ajanpuute, oppimisvaikeudet sekä oppilaiden kielelliset haasteet. Tutkimustuloksissa korostuivat myös koulun ja kodin välisen yhteistyön haasteet, nuorten koulunkäyntihaluttomuus sekä kiusaaminen. Lisäksi kouluhenkilökunta koki tarvitsevansa nuorten kanssa työskentelyyn lisää resursseja, tietoa ja toimintaohjeita sekä kielellistä tukea.
Tutkimustulosten pohjalta voisi todeta, että syrjäytymiseen altistavat tekijät koulumaailmassa jakautuvat sekä yksilöllisiin että ympäristöllisiin tekijöihin. Tutkimustulokset osoittivat, että koulun henkilökunnalle tulisi suunnata enemmän tukea ja tietoa ehkäisevän työn toteuttamiseen. Nuorten syrjäytymiskehityksen katkaisemiseksi on tärkeä tuoda esiin ilmiöön johtavia syitä sekä kehittää keinoja, joilla nuorta voidaan suojata syrjäytymiseltä. Kouluihin tuotettu ajankohtainen tieto lisää mahdollisuuksia ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämiseen kouluissa.