Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lukivaikeus ja instrumenttiopetus

Laitala, Taru (2022)

 
Avaa tiedosto
Laitala_Taru.pdf (576.9Kt)
Lataukset: 


Laitala, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328387
Tiivistelmä
Lukivaikeus on oppimisen vaikeus, joka ilmenee usein lukemisen hitautena sekä virhealttiutena. Sen yhteydessä ilmenee usein myös muita ongelmia, kuten hahmottamisen vaikeuksia, työmuistin kapeutta sekä heikkoa itsetuntoa. Nämä kaikki ovat haasteita, jotka usein vaikuttavat instrumentin soiton ja musiikin oppimiseen. Opettajan vastuulla onkin tarjota oppilaalle mahdolliset apukeinot instrumentin soiton oppimisen tueksi sekä ymmärtää lukivaikeuden luonnetta ja sitä, kuinka se vaikuttaa oppilaaseen kokonaisuutena.

Työn tavoitteena oli antaa kuva lukivaikeudesta ilmiönä ja sen vaikutuksista musiikin sekä instrumentin oppimiseen. Työssä myös esiteltiin apukeinoja, joita käyttämällä ja soveltamalla opettaja voi tukea lukivaikeuden omaavan oppilaan oppimista. Työtä varten haastateltiin kolmea henkilöä, joilla on omakohtaista kokemusta lukivaikeudesta omassa instrumenttiharrastuksessaan, opiskelussa tai omien oppilaiden kautta. Näiden kokemusten avulla pyrittiin saamaan konkreettisia esimerkkejä, miten lukivaikeus vaikuttaa soittamiseen ja sen oppimiseen. Työn pääpaino oli instrumentin alkeisopetuksessa.

Lukivaikeudella on selkeästi suuri vaikutus instrumentin opiskeluun. Työn tuloksien perusteella vaikuttaa, että erityisesti nuottien lukemisessa ilmenee lukivaikeuden omaavilla usein hankaluuksia. Työssä ilmeni myös, että lukivaikeuden vuoksi oppiminen on usein raskaampaa minkä seurauksena oppilaan motivaatio saattaa kärsiä. Motivaation puute taas usein johtaa soittoharrastuksen lopettamiseen. Oppilaan itsetunnossa ja minäpystyvyydessä voi myös ilmetä ongelmia johtuen lukivaikeuden aiheuttamista mahdollisista negatiivisista kokemuksista. Lukivaikeuden omaavien oppilaiden tueksi on olemassa paljon erilaisia keinoja, joiden avulla oppimista voidaan tukea. Instrumenttiopettajan tehtävä on löytää ja soveltaa näitä keinoja sekä käyttää omaa luovuuttaan löytääkseen oppilaalle mahdollisimman hyvät työkalut oppimisen tueksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste