Tilitoimiston asiakkaan opas
Perälä, Sami (2014)
Perälä, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tilitoimiston asiakkaan opas Pohjanmaan Ekonomitoimisto Oy:lle. Tarve oppaalle on syntynyt asiakkaiden toivomuksesta, mutta työkiireiden vuoksi opasta ei ole ehditty toteuttaa.
Oppaasta haluttiin käytännöllinen ja ulkoasultaan selkeä. Työn tavoite oli selventää asioita, jotka ovat useimmiten asiakkaille epäselviä. Opas laadittiin asiakkaan näkökulmasta ja se on suunnattu erityisesti aloittaville yrityksille. Toimeksiantajan näkökulmasta oppaan tavoitteena on tehostaa ja helpottaa kirjanpitäjien jokapäiväisiä työtehtäviä ja auttaa työn kuormittavuuden jakamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työ jaettiin teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettinen osuus käsittelee oppaan aiheita teoreettisesta näkökulmasta ja toiminnallinen osuus on asiakkaan opas. Oppaan aiheet käsittelevät pääasiassa kirjanpitoa ja verotusta. Oppaan sisältö koottiin Internet-sivuilta, kirjoista ja käytännön kokemuksista.
Oppaasta tuli sille asetettujen kriteereiden mukainen. Opas on sekä käytännöllinen että selkeä ja se sisältää asioita, joita tilitoimiston kaikkien asiakkaiden on hyvä tietää. Oppaasta on helppo tarkistaa hyödyllisiä ja epäselväksi jääneitä asioita. Opas on hyvä apuväline asiakkaille. Opas on luottamuksellinen, joten sitä ei julkaista.
Oppaasta haluttiin käytännöllinen ja ulkoasultaan selkeä. Työn tavoite oli selventää asioita, jotka ovat useimmiten asiakkaille epäselviä. Opas laadittiin asiakkaan näkökulmasta ja se on suunnattu erityisesti aloittaville yrityksille. Toimeksiantajan näkökulmasta oppaan tavoitteena on tehostaa ja helpottaa kirjanpitäjien jokapäiväisiä työtehtäviä ja auttaa työn kuormittavuuden jakamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työ jaettiin teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettinen osuus käsittelee oppaan aiheita teoreettisesta näkökulmasta ja toiminnallinen osuus on asiakkaan opas. Oppaan aiheet käsittelevät pääasiassa kirjanpitoa ja verotusta. Oppaan sisältö koottiin Internet-sivuilta, kirjoista ja käytännön kokemuksista.
Oppaasta tuli sille asetettujen kriteereiden mukainen. Opas on sekä käytännöllinen että selkeä ja se sisältää asioita, joita tilitoimiston kaikkien asiakkaiden on hyvä tietää. Oppaasta on helppo tarkistaa hyödyllisiä ja epäselväksi jääneitä asioita. Opas on hyvä apuväline asiakkaille. Opas on luottamuksellinen, joten sitä ei julkaista.