Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuuksien tukeminen varhaiskasvatuksessa: menetelmäopas

Liikkanen, Katri (2022)

 
Avaa tiedosto
Liikkanen_Katri.pdf (6.608Mt)
Lataukset: 


Liikkanen, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa menetelmäopas Marian Tarha Oy:n työntekijöille positiivisen pedagogiikan toteuttamiseksi ja luonteenvahvuuksien tukemiseksi. Marian Tarha Oy:n henkilökunta kaipasi työhönsä uusia työkaluja muun muassa myönteisemmän ilmapiirin ja vuorovaikutuksen luomiseen. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja helposti ymmärrettävä opas, joka tuo konkreettisia työkaluja ja esimerkkejä positiivisen pedagogiikan toteuttamiseksi.

Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaan. Kehittämismenetelminä käytettiin SWOT-analyysia ja dialogista keskustelua. Suunnitteluvaiheen SWOT-analyysillä selvitettiin Marian Tarha Oy:n työntekijöiden tarpeita menetelmäoppaalle. Analyysissä nousseiden asioiden pohjalta sekä dialogisen keskustelun avulla lähdettiin yhdessä rakentamaan käsitystä siitä, minkälaisia asioita oppaaseen tulee. Dialoginen keskustelu toimi koko kehittämistyön aikana yhtenä kehittämismenetelmänä.

Kehittämistyössä oli mukana Marian Tarha Oy:n työntekijöitä, joiden kanssa tehtiin yhdessä kokeilevaa toimintaa. Toteutusvaiheessa toteutetulla kokeilevalla toiminnalla tuotiin erilaisia positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien menetelmiä konkreettisesti osaksi lapsiryhmän toimintaa. Tällä haluttiin tehdä kehittämistyöstä toisia osallistava ja reflektoiva kokonaisuus. Kokeileva toiminta mahdollisti lisäksi sen, että valmiissa oppaassa olevat menetelmät olivat todettu toimiviksi ja parhaiten Marian Tarha Oy:n toiveita ja tarpeita palveleviksi. Kehittämistyön lopussa arvioitiin yhdessä sen kokonaisuutta ja siitä syntynyttä opasta.

Valmis opas sisältää pienet teoreettiset osuudet positiivisesta pedagogiikasta, luonteenvahvuuksista ja vuorovaikutuksesta. Oppaan menetelmät koostuvat erilaisista vuorovaikutuksen keinoista haastavissa kasvatustilanteissa, erilaisista menetelmistä luonteenvahvuuksien tukemiseksi sekä erilaisista positiivisen pedagogiikan menetelmistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste