Makrot avuksi automaatiotekniikan opiskelijoille
Arttu, Hakala (2022)
Arttu, Hakala
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328404
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) ilmeni tarve kehittää opetusta automaatiopuolella uusien teknisten laitteiden käyttöönoton myötä. TAMK:n toimeksiannosta tämän opinnäytetyön lähtökohdaksi muotoutui tarve kehittää suunnittelutyökalujen käyttöä opetuksessa. Työssä kehitettäväksi ohjelmaksi valikoitui EPLAN Education -ohjelma. Opinnäytetyössä käsiteltiin erilaisia sähköisen suunnittelun tyylejä ja luotiin makrokansio opetuksen tueksi. Makrokansio sisältää valmiita makroja, jotka helpottavat ja nopeuttavat piirikaavioiden piirtämistä automaation alalla. Makrokansion sisältö valittiin automaation opetuksesta vastaavien opettajien kanssa. Sisällöksi valikoitui erilaisia Tampereen ammattikorkeakoulun automaation laboratoriosta löytyviä laitteita ja opettajien valitsemia valmiita piirejä. Opinnäytetyö koostuu makrokansion sisällön esittelystä sekä EPLAN Education -ohjelman makrotyökalusta ja sen käytön opastamisesta.
Opinnäytetyössä on käytetty apuna laitteiden omia laitteistodokumentteja, koulun laitteita sekä omaa suunnittelukokemusta ja sen tuomia näkemyksiä suunnittelutyylistä. Työstä löytyy ohjeita, kuinka makrot saa lisättyä omalle koneelle ja miten makroja voi lisätä EPLAN Education -ohjelmaan. Työn pohdinnassa tuodaan esille erilaisia näkemyksiä ja toimintatapoja suunnitteluohjelmiston käyttöön liittyen.
Opinnäytetyö tarjoaa pohjan EPLAN Education -ohjelman makrokirjaston kehitykseen ja tarjoaa jatkuvan kehityksen mallin opetukseen. Opinnäytetyö tuo uusia näkemyksiä opiskelijoiden tulevaisuuden piirikaaviosuunnitteluun ja vahvistaa EPLAN Education -ohjelman käyttöä.
Opinnäytetyössä on käytetty apuna laitteiden omia laitteistodokumentteja, koulun laitteita sekä omaa suunnittelukokemusta ja sen tuomia näkemyksiä suunnittelutyylistä. Työstä löytyy ohjeita, kuinka makrot saa lisättyä omalle koneelle ja miten makroja voi lisätä EPLAN Education -ohjelmaan. Työn pohdinnassa tuodaan esille erilaisia näkemyksiä ja toimintatapoja suunnitteluohjelmiston käyttöön liittyen.
Opinnäytetyö tarjoaa pohjan EPLAN Education -ohjelman makrokirjaston kehitykseen ja tarjoaa jatkuvan kehityksen mallin opetukseen. Opinnäytetyö tuo uusia näkemyksiä opiskelijoiden tulevaisuuden piirikaaviosuunnitteluun ja vahvistaa EPLAN Education -ohjelman käyttöä.
