Mielenterveyssisältö sosiaalisessa mediassa : nuorten toiveita Tampereen Nuorisovastaanoton Instagramin sisällöstä
Korpi, Wilhelmiina; Suojanen, Essi (2022)
Korpi, Wilhelmiina
Suojanen, Essi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328420
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median mahdollisuuksia nuorten mielenterveyden tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Nuorisovastaanoton kanssa, joka vastaa Tampereella nuorten mielenterveys-, päihde- ja seksuaaliterveyspalveluista. Nuorisovastaanotto avasi alkuvuodesta 2022 oman Instagram-tilin, jota pyritään kehittämään asiakaslähtöisesti vastaamaan nuorten tarpeisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ryhmähaastattelun avulla kerätä nuorten toiveita ja tarpeita sosiaalisen median sisällön suhteen. Ryhmähaastatteluun osallistui kymmenen nuorta Tampereen nuorisovaltuustosta. Tavoitteena oli haastattelun kautta tuottaa Nuorisovastaanotolle tietoa nuorten mielipiteistä ja mahdollisista kehitysehdotuksista Instagramiin liittyen.
Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Nuorten kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta kirjoitettiin pöytäkirja, josta tehtiin sisällönanalyysi teemoittelun avulla. Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa nuorten pitävän sosiaalisen median mielenterveyssisältöä tärkeänä psykoedukaation, palveluohjauksen ja sosiaalialan digiosaamisen kannalta. Nuoret kaipasivat informatiivista ja saavutettavaa sisältöä, joka tarjoaisi ohjausta matalalla kynnyksellä ja olisi helposti löydettävissä. Tulokset osoittavat myös nuorten pitävän tärkeänä sosiaalialan digiosaamista, jotta sosiaalisen median alustojen koko potentiaali kyetään hyödyntämään.
Sosiaalisen median käyttö mielenterveyden tukemiseksi on vielä suhteellisen tuntematon ilmiö, eikä aiheen ympärillä ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat nuorten pitävän sosiaalista mediaa mielenterveyttä tukevana alustana hyödyllisenä ja löysivät paljon
potentiaalia sen käytölle ehkäisevässä työssä. Sosiaalisen median käyttöä mielenterveyden tukemisessa ja sosiaalista mediaa toimintaympäristönä voisi tulevaisuudessa tarkastella uusissa tutkimuksissa, joiden avulla olisi mahdollista luoda koulutuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille.
Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Nuorten kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta kirjoitettiin pöytäkirja, josta tehtiin sisällönanalyysi teemoittelun avulla. Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa nuorten pitävän sosiaalisen median mielenterveyssisältöä tärkeänä psykoedukaation, palveluohjauksen ja sosiaalialan digiosaamisen kannalta. Nuoret kaipasivat informatiivista ja saavutettavaa sisältöä, joka tarjoaisi ohjausta matalalla kynnyksellä ja olisi helposti löydettävissä. Tulokset osoittavat myös nuorten pitävän tärkeänä sosiaalialan digiosaamista, jotta sosiaalisen median alustojen koko potentiaali kyetään hyödyntämään.
Sosiaalisen median käyttö mielenterveyden tukemiseksi on vielä suhteellisen tuntematon ilmiö, eikä aiheen ympärillä ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat nuorten pitävän sosiaalista mediaa mielenterveyttä tukevana alustana hyödyllisenä ja löysivät paljon
potentiaalia sen käytölle ehkäisevässä työssä. Sosiaalisen median käyttöä mielenterveyden tukemisessa ja sosiaalista mediaa toimintaympäristönä voisi tulevaisuudessa tarkastella uusissa tutkimuksissa, joiden avulla olisi mahdollista luoda koulutuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille.