Inköpsprocessen vid det producerande företaget X: en analys av inköpsprocessen
Byskata, Ida (2022)
Byskata, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228190
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan Yrityksen X ostoprosessia. Ostajan tehtävät kehittyvät jatkuvasti ja muuttuvat ensisijaisesti operatiivisista tehtävistä strategisempiin. Tämä tarkoittaa, että ostoprosessia on kehitettävä. Työn tarkoituksena oli analysoida prosessia, katsoa löytyykö puutteita ja selvittää, miten prosessia voidaan parantaa. Kahtena tutkimuskysymyksenä on, löytyykö Yrityksen X ostoprosessissa parannettavaa ja mitä voidaan muuttaa käyttäjäystävällisemmäksi.
Menetelmänä käytettiin laadullista menetelmää haastatteluineen ja tapaustutkimuksineen. Laadullinen menetelmä soveltui tähän työhön parhaiten, koska työ on enemmän aiheen kuvaamista kuin sen mittaamista. Yrityksen X henkilöstön kanssa tehtiin kaksi henkilökohtaista haastattelua ja käytännön haastattelu. Tapaustutkimukset oli valittu, koska opinnäytetyön tekijä työskentelee yrityksessä ja on tehnyt omia havaintoja ostoprosessista.
Teoreettisessa osassa kuvataan, mitkä osat tulisi sisällyttää ostoprosessiin ja käsitellään erilaisia ostoprosessin teorioita. Toimittajasuhteita ja CSR:ää (Corporate Social Responsibility) käsitellään, koska ne ovat tulleet tärkeiksi viime vuosien aikana. Empiirinen osa kuvaa, miten prosessi toimii nykytilanteessa. Haastattelujen analyysit ja opinnäytetyön tekijän omat havainnot tehdään ja linkitetään teoreettiseen osaan.
Haastattelujen tulokset olivat osittain odotettavissa, koska aiheesta on keskusteltu aiemmin ostoosastolla, mutta myös uusia asioita tuli esiin. Liiketoimintajärjestelmään on tehtävä lisää tilauksia ja tilausten seurantaa on parannettava. Laskujen käsittelyprosessia on automatisoitava enemmän. Tässä Ruotsin toimisto auttaa Yritystä X, koska Ruotsissa prosessi on enemmän automatisoitu. Näiden tulosten perusteella suositellaan lisätutkimuksia näillä alueilla.
Menetelmänä käytettiin laadullista menetelmää haastatteluineen ja tapaustutkimuksineen. Laadullinen menetelmä soveltui tähän työhön parhaiten, koska työ on enemmän aiheen kuvaamista kuin sen mittaamista. Yrityksen X henkilöstön kanssa tehtiin kaksi henkilökohtaista haastattelua ja käytännön haastattelu. Tapaustutkimukset oli valittu, koska opinnäytetyön tekijä työskentelee yrityksessä ja on tehnyt omia havaintoja ostoprosessista.
Teoreettisessa osassa kuvataan, mitkä osat tulisi sisällyttää ostoprosessiin ja käsitellään erilaisia ostoprosessin teorioita. Toimittajasuhteita ja CSR:ää (Corporate Social Responsibility) käsitellään, koska ne ovat tulleet tärkeiksi viime vuosien aikana. Empiirinen osa kuvaa, miten prosessi toimii nykytilanteessa. Haastattelujen analyysit ja opinnäytetyön tekijän omat havainnot tehdään ja linkitetään teoreettiseen osaan.
Haastattelujen tulokset olivat osittain odotettavissa, koska aiheesta on keskusteltu aiemmin ostoosastolla, mutta myös uusia asioita tuli esiin. Liiketoimintajärjestelmään on tehtävä lisää tilauksia ja tilausten seurantaa on parannettava. Laskujen käsittelyprosessia on automatisoitava enemmän. Tässä Ruotsin toimisto auttaa Yritystä X, koska Ruotsissa prosessi on enemmän automatisoitu. Näiden tulosten perusteella suositellaan lisätutkimuksia näillä alueilla.