Aktiverande lärmiljöer: En kvantitativ studie om miljöns förutsättningar för fysisk aktivitet på daghem i Österbotten.
Hjulfors, Jemine (2022)
Hjulfors, Jemine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228199
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar de fysiska lärmiljöerna inom småbarnspedagogiken och dess påverkan på barnets lek och rörelse. Syftet med examensarbetet var att ta reda på hur småbarnspedagoger i Österbotten upplever daghemmets inomhus-, utomhus- och närliggande miljöer som grund för en fysiskt aktiv verksamhet. De centrala frågeställningarna för arbetet var vilka möjligheter och begränsningar som daghemmets inomhus- och utomhusmiljö medför samt hur man kan utnyttja daghemmets närliggande miljöer för fysisk aktivitet.
Arbetets teori omfattas av bakgrunden till fysisk aktivitet, det vill säga de styrdokument som står som grund för småbarnspedagogiken, samt de nationella rekommendationerna för rörelse under småbarnsåren. Teorin innefattar även information om hur fysisk aktivitet påverkar barnets motoriska-, sociala- och kognitiva utveckling samt allmänna hälsa och välbefinnande.
Jag har genomfört en kvantitativ undersökning i form av en enkätstudie där jag undersökt hur småbarnspedagoger i Österbotten upplever daghemmet fysiska miljöer. Enkäten skickades ut till 74 av 98 svenskspråkiga daghem i Österbotten, där en behörig småbarnspedagog eller flera pedagoger tillsammans fyllde i enkäten.
Resultatet av undersökningen visar att många pedagoger i Österbotten upplever att daghemmets inomhusmiljö begränsar aktiva lekar och att ytorna inte är optimalt utformade. Det framkom även att många pedagoger upplever en avsaknad av naturmaterial på daghemmets utegård. I studien framkom att daghemmens närliggande miljöer var tillgängliga, aktiverande och trygga. This Bachelor’s thesis covers physical learning environments within early childhood education and its effects on children’s play and movement. The purpose of this thesis is to learn how preschool teachers in Ostrobothnia experience the day care centre’s indoor-, outdoor- and adjoining environments. The key questions for the thesis were which possibilities and limitations the day care centre’s indoor- and outdoor environments bring and how the day care centre’s adjoining environments can be utilised for physical activity.
The theory covers the background of physical activity, that is regulatory documents that stand as a basis for early childhood education, as well as the national recommendations for movement during the early years of life. The theory also includes information about how physical activity affects the child’s motor-, social- and cognitive development as well as general health and wellbeing.
I implemented a quantitative survey where I examined how preschool teachers in Ostrobothnia experience the day care centre’s physical environments. The survey was sent out to 74 of 98 Swedish-speaking day care centres in Ostrobothnia, where one qualified preschool teacher or several preschool teachers together filled out the survey.
The result of the survey shows that a lot of preschool teachers experience that the day care centre’s indoor environment restrict active plays and that many areas aren’t optimally planned. It also appeared that many preschool teachers experience an absence of natural materials in the day care centre’s outdoor area. The study showed that the day care centre’s adjoining environments where available, physically activating and safe.
Arbetets teori omfattas av bakgrunden till fysisk aktivitet, det vill säga de styrdokument som står som grund för småbarnspedagogiken, samt de nationella rekommendationerna för rörelse under småbarnsåren. Teorin innefattar även information om hur fysisk aktivitet påverkar barnets motoriska-, sociala- och kognitiva utveckling samt allmänna hälsa och välbefinnande.
Jag har genomfört en kvantitativ undersökning i form av en enkätstudie där jag undersökt hur småbarnspedagoger i Österbotten upplever daghemmet fysiska miljöer. Enkäten skickades ut till 74 av 98 svenskspråkiga daghem i Österbotten, där en behörig småbarnspedagog eller flera pedagoger tillsammans fyllde i enkäten.
Resultatet av undersökningen visar att många pedagoger i Österbotten upplever att daghemmets inomhusmiljö begränsar aktiva lekar och att ytorna inte är optimalt utformade. Det framkom även att många pedagoger upplever en avsaknad av naturmaterial på daghemmets utegård. I studien framkom att daghemmens närliggande miljöer var tillgängliga, aktiverande och trygga.
The theory covers the background of physical activity, that is regulatory documents that stand as a basis for early childhood education, as well as the national recommendations for movement during the early years of life. The theory also includes information about how physical activity affects the child’s motor-, social- and cognitive development as well as general health and wellbeing.
I implemented a quantitative survey where I examined how preschool teachers in Ostrobothnia experience the day care centre’s physical environments. The survey was sent out to 74 of 98 Swedish-speaking day care centres in Ostrobothnia, where one qualified preschool teacher or several preschool teachers together filled out the survey.
The result of the survey shows that a lot of preschool teachers experience that the day care centre’s indoor environment restrict active plays and that many areas aren’t optimally planned. It also appeared that many preschool teachers experience an absence of natural materials in the day care centre’s outdoor area. The study showed that the day care centre’s adjoining environments where available, physically activating and safe.