Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutus yhteistyön rakentajana päivähoitotyössä : Varhaiskasvattajien kokemuksia toimivasta työyhteisöstä

Vuorio, Riitta (2014)

 
Avaa tiedosto
VuorioRiitta.pdf (1.104Mt)
Lataukset: 


Vuorio, Riitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia hyvin toimivasta varhaiskasvatuksen työyhteisöstä. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, minkälainen hyvin toimiva varhaiskasvatuksen työyhteisö on ja minkälaista on hyvä vuorovaikutus, johtaminen sekä työn organisointi toimivassa varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Yhtenä tutkimuskysymyksenä oli myös se, miten varhaiskasvatuksen työntekijät kehittäisivät nykyistä työyhteisöään paremmin toimivaksi.

Tutkimuksen toimintaympäristönä toimi erään pirkanmaalaisen kunnan läntisen varhaiskasvatusalueen henkilöstö. Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa kyselylomaketta. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Tulosten mukaan toimiva varhaiskasvatuksen työyhteisö koetaan sellaiseksi, jossa vallitsee hyvät luottamukselliset välit, ilmapiiri on kannustava, toisia työntekijöitä arvostetaan ja kunnioitetaan, työn tavoitteet ja päämäärät ovat kaikille selkeät, yhteisesti hyväksytyt ja kaikilla varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on samanlainen ymmärrys niistä. Vuorovaikutus nähdään tärkeänä tulosten mukaan ja ennen kaikkea se korostuu varhaiskasvatuksessa, jossa työn luonne on vuorovaikutukseen perustuvaa ja yksi tärkeä työväline tiimityössä. Työn organisointi toteutuu vuorovaikutuksellisessa yhteistyössä toisten työntekijöiden kanssa, kun laaditaan yhteisiä kasvatuslinjoja ja toimintaperiaatteita työyhteisöön.

Hyvän johtamisen nähtiin rakentuvan varhaiskasvatusyksiköissä tasapuolisen, avoimen, selkeän ja jämäkän johtamistavan myötä. Samanlaisia arvoja haluttiin myös hyvän johtajan omaavan toimivassa työyhteisössä. Kehittämisen kohteiksi varhaiskasvatuksen ammattilaiset mainitsivat tärkeimpinä työhyvinvointiin panostamisen, joustavuuden, avoimuuden ja luottamuksen lisäämisen sekä pitämällä yllä positiivisen asenteen työtä kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste