Asiakkaan kohtaaminen kotihoidossa haastavissa tilanteissa
Humppi, Henna; Mäntynen, Tanja (2022)
Humppi, Henna
Mäntynen, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaan kohtaamista kotihoidossa haastavissa tilanteissa hoitajan näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaan kohtaamisesta kotihoidossa haastavissa tilanteissa.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona toimi Rauman kotihoidon hoitajat (N=150). Vastausprosentiksi muodostui 10. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti.
Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, miten kiire vaikuttaa asiakkaan kohtaamiseen. Vastaustuloksista voitiin mahdollisesti päätellä, että kiireisissä tilanteissa asiakkaan kohtaaminen jäi pintapuoliseksi ja asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen jäi puutteelliseksi riittämättömän käyntiajan vuoksi.
Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, mitä haasteita muistisairaan asiakkaan kohtaamisessa oli. Vastaustuloksista voitiin mahdollisesti päätellä, että käyntiajan riittämättömyyden sekä kiireen vuoksi muistisairaan kohtaamiseen esiintyi haasteita.
Kolmannessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, mitä haasteita omaisten kohtaamisessa esiintyi. Vastauksista voitiin mahdollisesti päätellä, että omaisten kanssa asioiden hoitaminen ja kommunikointi oli haasteellista.
Tekijät eivät voineet tehdä johtopäätöksiä tuloksista, koska kyselyn vastausprosentti oli vain kymmenen. Jatkotutkimusaiheiksi ajateltiin asiakkaan kokemuksia asiakaslähtöisessä hoitotyössä tai miten koronaviruspandemia vaikutti kotihoidon käynteihin, kiireeseen muistisairaan ja omaisten kohtaamiseen.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona toimi Rauman kotihoidon hoitajat (N=150). Vastausprosentiksi muodostui 10. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti.
Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, miten kiire vaikuttaa asiakkaan kohtaamiseen. Vastaustuloksista voitiin mahdollisesti päätellä, että kiireisissä tilanteissa asiakkaan kohtaaminen jäi pintapuoliseksi ja asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen jäi puutteelliseksi riittämättömän käyntiajan vuoksi.
Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, mitä haasteita muistisairaan asiakkaan kohtaamisessa oli. Vastaustuloksista voitiin mahdollisesti päätellä, että käyntiajan riittämättömyyden sekä kiireen vuoksi muistisairaan kohtaamiseen esiintyi haasteita.
Kolmannessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin, mitä haasteita omaisten kohtaamisessa esiintyi. Vastauksista voitiin mahdollisesti päätellä, että omaisten kanssa asioiden hoitaminen ja kommunikointi oli haasteellista.
Tekijät eivät voineet tehdä johtopäätöksiä tuloksista, koska kyselyn vastausprosentti oli vain kymmenen. Jatkotutkimusaiheiksi ajateltiin asiakkaan kokemuksia asiakaslähtöisessä hoitotyössä tai miten koronaviruspandemia vaikutti kotihoidon käynteihin, kiireeseen muistisairaan ja omaisten kohtaamiseen.
