Työhyvinvointi ja sen edistäminen ravintola-alan kohdeyrityksessä
Viren, Senni (2022)
Viren, Senni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328450
Tiivistelmä
Työhyvinvointi ja sen edistäminen yrityksessä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti työyhteisön toimintaan, työn mielekkyyteen sekä vallitsevaan ilmapiiriin. Hyvinvoivilla työntekijöillä ja kehitysmyönteisillä esihenkilöillä on todennäköisempää saavuttaa tuloksellista menestystä organisaatiossa sekä ylläpitää motivoitunutta työryhmää.
Tämä opinnäyte tehtiin toimeksiantona majoitus- , kylpylä- ja ravintolapalveluita tarjoavalle Scandic Eden Nokialle syys-joulukuussa 2022. Toimeksianto keskittyy hotellin ravintolapalveluihin, erityisesti sali- ja keittiöosastoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksessä toimivien työtekijöiden hyvinvoinnin nykytilannetta ja tutkimuksellisen työn kautta antaa kehitysideoita hyvinvoinnin ja työkyvyn parantamiseen, sekä lisätä esihenkilöiden osaamista työjohtamisen saralla. Tutkimusongelmana esiintyi työntekijöiden poissaolon negatiivinen vaikutus työhyvinvointiin.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä teorialuvussa keskityttiin työhyvinvoinnin perustaan, työhyvinvoinnin portaisiin, lainsäädäntöön sekä työhyvinvoinnin yleiseen tilaan Suomessa, heijastamalla aiheita erilaisiin teorioihin ja malleihin. Toisessa teorialuvussa siirryttiin selkeästi esihenkilön rooliin työhyvinvoinnin edistäjänä ja edelläkävijänä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa suoritettiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työhyvinvointikyselyä. Kysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettyjen työhyvinvointiin liityvien teemojen pohjalta. Kyselyn kohderyhmä oli tutkimushetkellä 32 työntekijää ravintolaosastolla, mutta kyselyyn vastanneita oli 13. Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyrityksessä työhyvinvoinnin tila vaatii kehittämistä laajalla rintamalla aina johtamisesta yksilöiden toimintaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi havaituille kehittämistä vaativille kohteille kehittämisehdotuksia ja hyödyllistä materiaalia.
Tämä opinnäyte tehtiin toimeksiantona majoitus- , kylpylä- ja ravintolapalveluita tarjoavalle Scandic Eden Nokialle syys-joulukuussa 2022. Toimeksianto keskittyy hotellin ravintolapalveluihin, erityisesti sali- ja keittiöosastoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksessä toimivien työtekijöiden hyvinvoinnin nykytilannetta ja tutkimuksellisen työn kautta antaa kehitysideoita hyvinvoinnin ja työkyvyn parantamiseen, sekä lisätä esihenkilöiden osaamista työjohtamisen saralla. Tutkimusongelmana esiintyi työntekijöiden poissaolon negatiivinen vaikutus työhyvinvointiin.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä teorialuvussa keskityttiin työhyvinvoinnin perustaan, työhyvinvoinnin portaisiin, lainsäädäntöön sekä työhyvinvoinnin yleiseen tilaan Suomessa, heijastamalla aiheita erilaisiin teorioihin ja malleihin. Toisessa teorialuvussa siirryttiin selkeästi esihenkilön rooliin työhyvinvoinnin edistäjänä ja edelläkävijänä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa suoritettiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työhyvinvointikyselyä. Kysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettyjen työhyvinvointiin liityvien teemojen pohjalta. Kyselyn kohderyhmä oli tutkimushetkellä 32 työntekijää ravintolaosastolla, mutta kyselyyn vastanneita oli 13. Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyrityksessä työhyvinvoinnin tila vaatii kehittämistä laajalla rintamalla aina johtamisesta yksilöiden toimintaan. Tutkimuksen tuloksena syntyi havaituille kehittämistä vaativille kohteille kehittämisehdotuksia ja hyödyllistä materiaalia.