Vaihtuvien liikennemerkkien käyttö tietyömailla
Taari, Ari (2022)
Taari, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää vaihtuvien etäkäytettävien liikennemerkkien kustannusvaikutus verrattuna perinteisiin liikennemerkkeihin, samoin mahdolliset vaikutukset työntekijöiden työturvallisuuteen, sekä ajoneuvonkuljettajien käyttäytymiseen tietyömailla. Työn tilaajana oli Väylävirasto.
Työ jakautui kolmeen eri osa-alueeseen, eli työmaan seurantaan, ennakkokyselyyn niin tienpitäjille, kuin tienkäyttäjille, sekä kustannusvertailuun. Ennakkokysely tehtiin nettikyselynä erillistä lomaketta käyttäen. Seurannassa asennettiin etäohjattavat vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit yhdelle tietyömaalle, jossa seurantaa suoritettiin kahden viikon ajan. Kustannusvertailu tehtiin laskentahetkellä saatuihin kustannustietoihin, liittyen liikennemerkkien hintaan, varusteisiin, merkkien vaihdossa tarvittuun kalustoon ja niiden kustannuksiin, sekä työntekijöiden kustannuksiin.
Työn tulokset vahvistivat osaa tiedossa olevia tekijöitä tietyömaista, mutta kustannusten osalta saatiin tietoa tulevia tietyömaita varten, eli milloin olisi järkevää käyttää etäohjattuja vaihtuvia liikennemerkkejä. Tulokset antoivat työkaluja työturvallisuuden parantamiseen tietyömailla käytettäessä etäohjattavia liikennemerkkejä.
Jatkotutkimuksia varten työ toi esiin tilanteita, joissa jatkotutkimus tai kokeilu olisi tarpeen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tietyömaiden ohjeistusta päivitettäessä.
Työ jakautui kolmeen eri osa-alueeseen, eli työmaan seurantaan, ennakkokyselyyn niin tienpitäjille, kuin tienkäyttäjille, sekä kustannusvertailuun. Ennakkokysely tehtiin nettikyselynä erillistä lomaketta käyttäen. Seurannassa asennettiin etäohjattavat vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit yhdelle tietyömaalle, jossa seurantaa suoritettiin kahden viikon ajan. Kustannusvertailu tehtiin laskentahetkellä saatuihin kustannustietoihin, liittyen liikennemerkkien hintaan, varusteisiin, merkkien vaihdossa tarvittuun kalustoon ja niiden kustannuksiin, sekä työntekijöiden kustannuksiin.
Työn tulokset vahvistivat osaa tiedossa olevia tekijöitä tietyömaista, mutta kustannusten osalta saatiin tietoa tulevia tietyömaita varten, eli milloin olisi järkevää käyttää etäohjattuja vaihtuvia liikennemerkkejä. Tulokset antoivat työkaluja työturvallisuuden parantamiseen tietyömailla käytettäessä etäohjattavia liikennemerkkejä.
Jatkotutkimuksia varten työ toi esiin tilanteita, joissa jatkotutkimus tai kokeilu olisi tarpeen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tietyömaiden ohjeistusta päivitettäessä.
