Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagram-markkinointi nuoren kuluttajan näkökulmasta

Niininen, Maria (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyo_Niininen_Maria.pdf (482.7Kt)
Lataukset: 


Niininen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328587
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin nuorten suomalaisten kuluttajien näkemyksiä Instagramissa tapahtuvasta markkinoinnista. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää hyviä ja huonoja markkinointikeinoja, sekä Instagram-markkinoinnin vaikutusta ostopäätöksen muodostumiseen. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin nuoret kuluttajat, sillä nämä muodostavat merkittävän osan Instagramin käyttäjistä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinoinnin muuttumista sosiaalisen median yleistymisen myötä, Instagramia sekä kuluttajakäyttäytymistä. Tietoperusta koottiin alan kirjallisuudesta ja artikkeleista sekä Internet-lähteistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutettiin huhtikuun 2022 aikana haastattelemalla seitsemää 18–29-vuotiasta Instagramia käyttävää suomalaista kuluttajaa yksilöhaastatteluin kasvotusten ja videoyhteydellä.
Tutkimustulosten mukaan yritysten ja brändien kannattaa käyttää toiminnassaan Instagramia, jos tällainen visuaalinen media sopii yrityksen tarjoamille tuotteille ja palveluille. Tämä lisää uskottavuutta ja luotettavuutta, ja kuluttajat voivat tutustua yritykseen helposti hyvin tehdyn Instagram-profiilin kautta. Kuluttajat ymmärsivät Instagramin olevan yrityksille hyvä väline markkinointiin, mutta koska nämä käyttävät Instagramia viihdykkeeksi, voi markkinointi huonosti suunniteltuna aiheuttaa häiriötä. Hyvä Instagram-markkinointi on laadukasta ja yrityksen tyylin mukaista, ja siitä huomaa, että siihen on käytetty aikaa ja vaivaa. Tutkimustuloksista selvisi, että Instagramilla on vaikutus kuluttajien ostopäätösten muodostumiseen.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Tutkimustuloksia voi siis yleisesti hyödyntää sellaiset yritykset, joiden kohderyhmänä on nuoret kuluttajat, ja jotka käyttävät Instagramia. Tulokset sopivat hyödynnettäväksi myös yrityksille ja brändeille, jotka eivät vielä käytä Instagramia, mutta suunnittelevat sen käytön aloittamista. Tulosten avulla on mahdollista suunnitella ja kehittää omaa Instagramin käyttöä parempaan suuntaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste