Suomalaisten verkkokauppatottumukset ja verkkokaupan trendit
Salminen, Topi (2022)
Salminen, Topi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten verkkokauppatottumuksia. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkokauppaan. Verkkokaupan osalta perehdyttiin hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin, suomalaisiin verkkokaupan kuluttajina, verkkokaupan trendeihin ja verkkokaupan markkinointiin.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa määrällinen tutkimus suomalaisten verkkokauppatottumuksiin liittyen. Tutkimuksessa keskityttiin B2C-verkkokauppaan, joten tutkimus rajattiin koskemaan kuluttajatuotteiden osa-aluetta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suomalaiset tilaavat kotimaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista mutta kotimaa on suuremmassa suosiossa. Eniten suomalaiset tilaavat verkosta vaatteita, kauneus- ja kosmetiikkatuotteita sekä elektroniikkaa.
Enemmistö suomalaisista on halukas ostamaan ennestään tuntemattomilta verkkosivuilta mutta ei vielä suosi sosiaalisia medioita ostoalustana. Tuotteita haetaan enimmäkseen Googlesta tai tutuista verkkokaupoista suoraa. Suosituin kotimainen verkkokauppa oli Verkkokauppa.com, ja suosituin ulkomainen oli Zalando. Suomalaiset ostavat harvoin brändikohtaisista verkkokaupoista eivätkä harrasta juurikaan liveshoppailua.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa määrällinen tutkimus suomalaisten verkkokauppatottumuksiin liittyen. Tutkimuksessa keskityttiin B2C-verkkokauppaan, joten tutkimus rajattiin koskemaan kuluttajatuotteiden osa-aluetta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suomalaiset tilaavat kotimaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista mutta kotimaa on suuremmassa suosiossa. Eniten suomalaiset tilaavat verkosta vaatteita, kauneus- ja kosmetiikkatuotteita sekä elektroniikkaa.
Enemmistö suomalaisista on halukas ostamaan ennestään tuntemattomilta verkkosivuilta mutta ei vielä suosi sosiaalisia medioita ostoalustana. Tuotteita haetaan enimmäkseen Googlesta tai tutuista verkkokaupoista suoraa. Suosituin kotimainen verkkokauppa oli Verkkokauppa.com, ja suosituin ulkomainen oli Zalando. Suomalaiset ostavat harvoin brändikohtaisista verkkokaupoista eivätkä harrasta juurikaan liveshoppailua.