Perustason ensihoidon lääkkeet - verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Pakarinen, Saara (2022)
Pakarinen, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328484
Tiivistelmä
Ensihoidossa tapahtuvalle lääkehoidolle on tyypillistä, että asiakkaat ovat äkillisesti sairastuneita tai loukkaantuneita ja tarvitsevat nopeaa lääkehoitoa. Lääkitysturvallisuus voi vaarantua lääkehoitoprosessin eri vaiheissa, varsinkin lääkehoidon tapahtuessa erilaisissa ympäristöissä, jolloin toiminnan on perustuttava sen hetkisiin parhaisiin tietoihin ja taitoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa verkko-oppimateriaali perustason ensihoidon lääkkeistä itseopiskeluun sairaanhoitajaopiskelijoille akuutti- ja tehohoitotyön kurssille. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijan tietämystä perustasolla käytössä olevista keskeisistä lääkkeistä sekä palauttaa opiskelijan muistiin näiden keskeisten lääkkeiden käyttöaiheet, antoreitit, yleisimmät vahvuudet sekä haittavaikutukset.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Aihe-ehdotus opinnäytetyön aiheelle tuli akuutti- ja tehohoitotyö -kurssin lehtorilta, joka ehdotti verkkopohjaisen oppimateriaalin tekoa ensihoitoon liittyen. Ideointivaiheessa hyödynnettiin ideapankkimenetelmää, johon asiantuntijatietoa lääkkeisiin liittyen kysyttiin haastattelemalla erään apteekin proviisoria sekä kysymällä Savonlinnan ensihoidon kenttäjohtajalta lista heillä käytössä olevista perustason ensihoidon lääkkeistä. Näiden tietojen sekä ohjaavien opettajien näkemyksen avulla rajattiin opinnäytetyössä käsiteltävät lääkkeet. Luonnosteluvaiheessa suunniteltiin oppimisalusta, joka muotoutui viisiosaiseksi kokonaisuudeksi sisältäen lääketietouden lisäksi yleistä tietoa ensihoidosta Suomessa sekä farmakologian yhdistelytehtävän. Viimeisenä oppimisalustalla on kertaustehtävä, jonka avulla opiskelija voi mitata omaa tietämystään alustalla esitellyistä asioista.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi verkko-oppimateriaali Learn-alustalle. Tuotteen toimivuutta testattiin akuutti- ja tehohoitotyö -kurssilla syksyllä 2022. Oppimisalustaan tutustuttuaan opiskelijat vastasivat Webropol-kyselyyn arvioiden oppimisalustan sisällön toimivuutta, minkä tulosten mukaan tuotetta viimeisteltiin. Verkko-oppimateriaali sai pääsääntöisesti hyvää palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta (n=12), ja se koettiin hyödyllisenä sekä toimivana.
Opinnäytetyön jatkokehitysideana voisi esittää tutkimuksen tekemistä siitä, miten oppimisalusta on tukenut sairaanhoitajaopiskelijan tietämystä perustason ensihoidon lääkkeistä täydentävään harjoitteluun mennessä tai oppimisalustan tekoa hoitotason ensihoidon lääkkeisiin liittyen. It’s typical for emergency care’s medical treatment that patients have become acutely ill or injured, and they need fast medical care. There can be many risks in the process of medical treatment, especially when working environments change, and all activities need to be based on the best knowledge and skills, at the time.
The purpose of the thesis was to produce an online learning material on medicines used in prehospital basic care for self-study for nursing students for a course in acute and intensive care nursing. The aim of the thesis was to increase the knowledge of nursing students about the medicines used in prehospital basic care, and also recall the indication of use, route of administration, most common doses and negative effects of the medicine.
The thesis was implemented as a five-stage product development process. The idea for the product came from the lecturer of the course of acute and intensive care nursing who needed material for nursing students about medicines used in emergency care. In the idea stage an expert’s opinion about medicines was used by interviewing a pharmacist. Furthermore, a list from the emergency care field supervisor of medicines used in prehospital basic care in Savonlinna was used. Based on the collected data, and also the views of the supervisors, a list of medicines used in the thesis was defined. In the sketching stage online learning material was created including five different modules.
As a result of the product development process, online learning material was created. The usability was tested with nursing students who gave their feedback about the online learning material on Webropol. With this feedback the product was finalized. The online learning material got mainly positive feedback from the nursing students (N=12), and they felt it was useful and functional.
A further development idea could be a study on how the online learning material has supported nursing students’ knowledge about medicines used in prehospital basic emergency care. Another idea for further development could be online learning material about medicines used in prehospital critical care.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa verkko-oppimateriaali perustason ensihoidon lääkkeistä itseopiskeluun sairaanhoitajaopiskelijoille akuutti- ja tehohoitotyön kurssille. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijan tietämystä perustasolla käytössä olevista keskeisistä lääkkeistä sekä palauttaa opiskelijan muistiin näiden keskeisten lääkkeiden käyttöaiheet, antoreitit, yleisimmät vahvuudet sekä haittavaikutukset.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Aihe-ehdotus opinnäytetyön aiheelle tuli akuutti- ja tehohoitotyö -kurssin lehtorilta, joka ehdotti verkkopohjaisen oppimateriaalin tekoa ensihoitoon liittyen. Ideointivaiheessa hyödynnettiin ideapankkimenetelmää, johon asiantuntijatietoa lääkkeisiin liittyen kysyttiin haastattelemalla erään apteekin proviisoria sekä kysymällä Savonlinnan ensihoidon kenttäjohtajalta lista heillä käytössä olevista perustason ensihoidon lääkkeistä. Näiden tietojen sekä ohjaavien opettajien näkemyksen avulla rajattiin opinnäytetyössä käsiteltävät lääkkeet. Luonnosteluvaiheessa suunniteltiin oppimisalusta, joka muotoutui viisiosaiseksi kokonaisuudeksi sisältäen lääketietouden lisäksi yleistä tietoa ensihoidosta Suomessa sekä farmakologian yhdistelytehtävän. Viimeisenä oppimisalustalla on kertaustehtävä, jonka avulla opiskelija voi mitata omaa tietämystään alustalla esitellyistä asioista.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi verkko-oppimateriaali Learn-alustalle. Tuotteen toimivuutta testattiin akuutti- ja tehohoitotyö -kurssilla syksyllä 2022. Oppimisalustaan tutustuttuaan opiskelijat vastasivat Webropol-kyselyyn arvioiden oppimisalustan sisällön toimivuutta, minkä tulosten mukaan tuotetta viimeisteltiin. Verkko-oppimateriaali sai pääsääntöisesti hyvää palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta (n=12), ja se koettiin hyödyllisenä sekä toimivana.
Opinnäytetyön jatkokehitysideana voisi esittää tutkimuksen tekemistä siitä, miten oppimisalusta on tukenut sairaanhoitajaopiskelijan tietämystä perustason ensihoidon lääkkeistä täydentävään harjoitteluun mennessä tai oppimisalustan tekoa hoitotason ensihoidon lääkkeisiin liittyen.
The purpose of the thesis was to produce an online learning material on medicines used in prehospital basic care for self-study for nursing students for a course in acute and intensive care nursing. The aim of the thesis was to increase the knowledge of nursing students about the medicines used in prehospital basic care, and also recall the indication of use, route of administration, most common doses and negative effects of the medicine.
The thesis was implemented as a five-stage product development process. The idea for the product came from the lecturer of the course of acute and intensive care nursing who needed material for nursing students about medicines used in emergency care. In the idea stage an expert’s opinion about medicines was used by interviewing a pharmacist. Furthermore, a list from the emergency care field supervisor of medicines used in prehospital basic care in Savonlinna was used. Based on the collected data, and also the views of the supervisors, a list of medicines used in the thesis was defined. In the sketching stage online learning material was created including five different modules.
As a result of the product development process, online learning material was created. The usability was tested with nursing students who gave their feedback about the online learning material on Webropol. With this feedback the product was finalized. The online learning material got mainly positive feedback from the nursing students (N=12), and they felt it was useful and functional.
A further development idea could be a study on how the online learning material has supported nursing students’ knowledge about medicines used in prehospital basic emergency care. Another idea for further development could be online learning material about medicines used in prehospital critical care.