Verkkosivuston käyttäjälähtöinen kehittäminen Case: rakennusalan tilaajat ja palveluntoimittajat
Ikonen, Jaana (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa HSE Network -verkkosivusto hyödyntämällä yhteiskehittämisen menetelmiä. Sivusto siirrettiin Microsoft Office 365 -ympäristöstä Google Sites -palveluun vuonna 2019. Teknisen alustavaihdoksen yhteydessä kehitystyötä ei ehditty tekemään, sillä projektissa keskityttiin ensisijaisesti sisällön ja tiedostojen siirtämiseen. Käyttäjiltä on sen jälkeen tullut palautetta sekavasta rakenteesta ja aineistojen heikosta löydettävyydestä. Eräs tärkeimpiä kehityshankkeen käynnistämiseen vaikuttavia tekijöitä oli juuri halu kuulla käyttäjien ääni. Lyhyen aikavälin tavoitteena oli päivittää vanhentunut sisältö ja olennaisesti helpottaa sivuston käyttöä kehittämällä sen rakennetta sekä ulkoasua. Opinnäytetyön tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Kehitystyön lähtökohtana olivat käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessimalli, käytettävyyssuositukset ja informaatioarkkitehtuurin hyvät käytännöt. Yhdessä tietojohtamisen kanssa ne muodostavat työn teoreettisen tietoperustan. Käytettävyyteen liittyvillä tutkimuskysymyksillä etsittiin vastauksia siihen, mitä tietoa käyttäjät etsivät, mitä haasteita he kohtaavat sivuston käytössä, ja miten käytettävyyttä voidaan parantaa. Kehitystarpeita kartoitettiin käyttäjätyytyväsyyskyselyn, käytettävyystestauksen, tutkimuskirjallisuuden ja työryhmätyöskentelyn avulla. Käytännössä työtä vietiin eteenpäin sivuston prototyyppiä kehittämällä ja arvioimalla tuloksia yhteisissä kehityspalavereissa. Opinnäytetyön tuloksena verkkosivuston käytettävyys saatiin nostettua heikosta lähemmäksi hyväksyttävää tasoa, sivusto on entistä käyttäjäystävällisempi, ja tiedot löytyvät nopeammin. Hankkeen merkittävin anti oli käyttäjälähtöisen kehittämisen merkityksen konkretisoituminen. Toisinaan haasteelliset projektiaikataulut ajavat käytettävyyden edelle, ja toteutetaan palvelu, jota lopulta ei haluta käyttää. Mikäli käyttäjien tarpeet ja näkemykset ohitetaan, palvelu ei täytä sitä tarkoitusta, mitä varten se on otettu käyttöön. Verkkosivustojen sisältöä ei tulisi järjestää ja ryhmitellä organisaation näkökulmasta, vaan käyttäjille mielekkäällä ja heidän sovelluksen käyttötapaansa tukevalla tavalla. The objective of the master’s thesis was to renew the HSE Network website by the co-development methods. The website was migrated from Microsoft Office 365 to Google Sites in 2019. As the project focused primarily on transferring the files, no development work was made in connection with the technical platform change. Since then, feedback on the confusing structure and low findability of the information has been received from users. One of the main factors in launching the development project was the desire to hear the voice of users. The short-term goal was to update outdated content as well as essentially facilitate the use of the site by developing its structure and layout. Action research was chosen as the research approach in the thesis. The development work based on the user-oriented development, usability recommendations, and good practices of information architecture. Together with information management, they form the theoretical knowledge base of the work. Usability-related research questions were used to seek answers to what information users were looking for, what challenges they faced in using the service, and how to improve usability. Development needs were studied by a user satisfaction survey, usability testing, research literature and development working group work. In practice, the work was taken forward by developing the website prototype and evaluating the results in the development meetings. As a result, it was possible to take the usability of the site from a low level closer to an acceptable level, the website became user-friendlier, and information could be found more efficiently. The most significant advantage of the project was the concretization of user-driven development. Sometimes challenging project schedules take precedence over usability, resulting in a service that users don't want to use. If the needs and views of users are ignored, the service does not meet the purpose for which it has been deployed. The content of websites should not be organised and grouped from the point of view of the organisation, but in a way that is meaningful to users and supports their way of using the website.
