Maksettu sosiaalisen median mainonta urheiluseuran jäsenhankinnassa : case MUDO Academy Ab
Salmi, Frans (2022)
Salmi, Frans
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kannattavaa maksettu sosiaalisen median mainonta on toimeksiantaja MUDO Academylle sen jäsenhankinnassa ja minkälaisia tuloksia ja hyötyjä maksetulla somemainonnalla voidaan saavuttaa. Lisäksi selvitettiin, miten MUDO Academy hankkii jäseniä ja miten maksetun somekampanjan tuloksia voidaan mitata ja analysoida.
Työn teoriaosuudessa määritellään urheilumarkkinointi ja maksettu somemainonta, käsitellään urheiluseuran markkinointia ja viestintää sekä kuvataan jäsenhankintaa ja somekampanjan mittaamista ja analysointia. Teoriaosuudessa esitetään maksetun somemainonnan hyötyjä urheiluseuralle eri näkökulmista ja esitellään somemarkkinoinnin työkaluja, joilla urheiluseurat voivat toteuttaa maksettua somemainontaa.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin maksettu somekampanja Facebookissa ja Instagramissa aikavälillä 14.9.–31.10.2022. Somekampanja sai 77273 näyttökertaa, tavoitti 29048 käyttäjää ja toi 1063 klikkausta verkkosivuille. Somekampanjan avulla saatiin kuusi uutta jäsentä ja kampanja oli tuottoisa.
Tulokset osoittavat, että maksetun somemainonnan hyötyjä ovat lisääntynyt näkyvyys, mahdollisuus saada uusia jäseniä ja kerätty data, jolla voidaan kehittää markkinointia. Somekampanjan aikana saatu data analysoitiin ja sen pohjalta laadittiin jatkokehitysehdotuksia.
Työn teoriaosuudessa määritellään urheilumarkkinointi ja maksettu somemainonta, käsitellään urheiluseuran markkinointia ja viestintää sekä kuvataan jäsenhankintaa ja somekampanjan mittaamista ja analysointia. Teoriaosuudessa esitetään maksetun somemainonnan hyötyjä urheiluseuralle eri näkökulmista ja esitellään somemarkkinoinnin työkaluja, joilla urheiluseurat voivat toteuttaa maksettua somemainontaa.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin maksettu somekampanja Facebookissa ja Instagramissa aikavälillä 14.9.–31.10.2022. Somekampanja sai 77273 näyttökertaa, tavoitti 29048 käyttäjää ja toi 1063 klikkausta verkkosivuille. Somekampanjan avulla saatiin kuusi uutta jäsentä ja kampanja oli tuottoisa.
Tulokset osoittavat, että maksetun somemainonnan hyötyjä ovat lisääntynyt näkyvyys, mahdollisuus saada uusia jäseniä ja kerätty data, jolla voidaan kehittää markkinointia. Somekampanjan aikana saatu data analysoitiin ja sen pohjalta laadittiin jatkokehitysehdotuksia.