Markkinointisuunnitelma : Roof Walk Finlayson Area
Saarinen, Tuomas (2022)
Saarinen, Tuomas
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tamperelaiselle elämyspalvelulle markkinointisuunnitelma vuodelle 2023, keskittyen vuoden ensimmäiseen puoliskoon. Toimeksiantajana oli Amazing City Oy, ja työn kohteena oleva palvelu Roof Walk Finlayson Area, tarkemmin pidempi City View -kattokävelyreitti. Toimeksiantajan ongelmat olivat asiakasvirran tasoittaminen piikkien sijaan koko kaudelle, sekä palvelun tunnettuuden lisääminen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin kyseessä olevan palvelun rakenteeseen ja suunnitelmassa käytettäviin markkinoinnin keinoihin sekä käsitteisiin. Teoriaosuus käy läpi markkinoinnin suunnittelua yleisemmällä tasolla, suunnittelussa käytettäviä analyyseja sekä markkinointisuunnitelmassa olevia markkinointikanavia. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan analyysit ja kartoitukset kohdistettiin City View -reittiin, ja näistä tuloksista poimittiin merkittävimmät asiat osaksi markkinointisuunnitelmaa.
Lopputuotoksena oli markkinointisuunnitelma, joka on helppo ymmärtää ja viedä käytäntöön heti tammikuussa 2023. Palvelun markkinointia ei ole aiemmin mitattu, ja opinnäytetyö tuo raamit markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi myös markkinoinnin seurantaan. Toimeksiantaja voi myös halutessaan palata vuosittain tähän markkinointisuunnitelmaan ja kehittää omaa toimintaansa pidemmälle.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin kyseessä olevan palvelun rakenteeseen ja suunnitelmassa käytettäviin markkinoinnin keinoihin sekä käsitteisiin. Teoriaosuus käy läpi markkinoinnin suunnittelua yleisemmällä tasolla, suunnittelussa käytettäviä analyyseja sekä markkinointisuunnitelmassa olevia markkinointikanavia. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan analyysit ja kartoitukset kohdistettiin City View -reittiin, ja näistä tuloksista poimittiin merkittävimmät asiat osaksi markkinointisuunnitelmaa.
Lopputuotoksena oli markkinointisuunnitelma, joka on helppo ymmärtää ja viedä käytäntöön heti tammikuussa 2023. Palvelun markkinointia ei ole aiemmin mitattu, ja opinnäytetyö tuo raamit markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi myös markkinoinnin seurantaan. Toimeksiantaja voi myös halutessaan palata vuosittain tähän markkinointisuunnitelmaan ja kehittää omaa toimintaansa pidemmälle.