Liikevaihdon kasvun yhteys markkinointiin panostamiseen : yritys X:ssä
Vuorenmaa, Sanna-Riina (2022)
Vuorenmaa, Sanna-Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328544
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinointisuunnitelman noudattamisen vaikutusta pk-yrityksen liikevaihtoon. Toimeksiantajayrityksenä oli yritys X, joka toimii kasvavalla lemmikkitarvikealalla. Yrityksellä on paikallisesti palveleva kivijalkamyymälä ja valtakunnallisesti palveleva verkkokauppa. Yrityksellä on käytössään markkinointisuunnitelma, jossa suunnitellaan markkinointitoimenpiteet kuukausittain. Markkinoinnin vaikutusta liikevaihdon kasvuun tutkittiin neljän tilikauden ajalta.
Opinnäytetyön teoriatausta käsittelee markkinointia, markkinointisuunnitelman merkittävyyttä, markkinointiviestinnän budjetointia, evaluointia ja pk-yrityksen kasvua. Teoriaosuudessa määritellään, mitä markkinointi tarkoittaa ja miten markkinointisuunnitelma, ja markkinointiviestinnän budjetointi ovat osa sitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen verkkokaupan ja myymälän kirjanpidosta saaduista luvuista vuosilta 2018–2021. Tutkimusaineistosta tarkasteltiin markkinointiin käytettyjen varojen suhdetta liikevaihtoon otantavuosien aikana. Lisäksi yrityksen myynnin kehitystä tutkittiin liikevaihdon kasvuprosentin avulla. Tuloksia kuvattiin ja analysoitiin excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen alkuvaiheessa markkinointiin käytettiin 7,4–9,8 prosenttia liikevaihdosta. Kuukausitasoinen markkinointisuunnitelman noudattaminen tuotti selvää liikevaihdon kasvua. Samalla ajanjaksolla yrityksen markkinointikulut laskivat liikevaihtoon suhteutettuna. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinointisuunnitelman noudattamisella on positiivinen vaikutus yrityksen liikevaihtoon. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia markkinoinnin kannattavuutta myyntikatteen avulla.
Opinnäytetyön teoriatausta käsittelee markkinointia, markkinointisuunnitelman merkittävyyttä, markkinointiviestinnän budjetointia, evaluointia ja pk-yrityksen kasvua. Teoriaosuudessa määritellään, mitä markkinointi tarkoittaa ja miten markkinointisuunnitelma, ja markkinointiviestinnän budjetointi ovat osa sitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen verkkokaupan ja myymälän kirjanpidosta saaduista luvuista vuosilta 2018–2021. Tutkimusaineistosta tarkasteltiin markkinointiin käytettyjen varojen suhdetta liikevaihtoon otantavuosien aikana. Lisäksi yrityksen myynnin kehitystä tutkittiin liikevaihdon kasvuprosentin avulla. Tuloksia kuvattiin ja analysoitiin excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen alkuvaiheessa markkinointiin käytettiin 7,4–9,8 prosenttia liikevaihdosta. Kuukausitasoinen markkinointisuunnitelman noudattaminen tuotti selvää liikevaihdon kasvua. Samalla ajanjaksolla yrityksen markkinointikulut laskivat liikevaihtoon suhteutettuna. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinointisuunnitelman noudattamisella on positiivinen vaikutus yrityksen liikevaihtoon. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia markkinoinnin kannattavuutta myyntikatteen avulla.