Lähiesihenkilöiden kehittämistoiminnan johtamisosaaminen : suunnitelma osaamisen kehittämiseksi
Mäntysaari, Oona (2022)
Mäntysaari, Oona
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328519
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla kehittäminen on jatkuvaa. Lähiesihenkilöt ovat kehittämistoiminnassa tärkeässä roolissa, jolloin heiltä vaaditaan monipuolista osaamista.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli koota perusterveydenhuollon palveluita tuottavalle Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymälle tietoa lähiesihenkilöiltä vaadittavasta osaamisesta kehittämistoiminnan johtamisessa ja juurruttamisessa sekä selvittää osaamisen nykytilaa osaamisen kehittämiseksi jatkossa. Kirjallisuuskatsaukseen koottiin teoreettista tietoa kehittämistoiminnan johtamisosaamisesta. Sen nykytilaa organisaatiossa selvitettiin ja kuvattiin yksilöteemahaastatteluilla, jotka analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän perusteella kehittämisprojektissa mukana oleville esihenkilöille järjestettiin kehittämisosaamisen työpaja. Tuotoksena laadittiin kehittämisosaamisen kehittämissuunnitelma, jossa korostuivat koko kehittämisprosessin hallinta, työntekijöiden osallistaminen ja tähän kannustava johtajuus sekä asiakasosallisuuden hyödyntäminen.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli koota perusterveydenhuollon palveluita tuottavalle Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymälle tietoa lähiesihenkilöiltä vaadittavasta osaamisesta kehittämistoiminnan johtamisessa ja juurruttamisessa sekä selvittää osaamisen nykytilaa osaamisen kehittämiseksi jatkossa. Kirjallisuuskatsaukseen koottiin teoreettista tietoa kehittämistoiminnan johtamisosaamisesta. Sen nykytilaa organisaatiossa selvitettiin ja kuvattiin yksilöteemahaastatteluilla, jotka analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän perusteella kehittämisprojektissa mukana oleville esihenkilöille järjestettiin kehittämisosaamisen työpaja. Tuotoksena laadittiin kehittämisosaamisen kehittämissuunnitelma, jossa korostuivat koko kehittämisprosessin hallinta, työntekijöiden osallistaminen ja tähän kannustava johtajuus sekä asiakasosallisuuden hyödyntäminen.