Suunnitelmamallista piirustukseksi : Tekla Civilin piirustuspohjat, CAD-tulostuksen ohjaus-tiedostot ja kuvatuotannon tehostaminen
Pajunen, Vili (2021)
Pajunen, Vili
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328582
Tiivistelmä
Teiden ja katujen suunnittelutyö tehdään nykyisin tietomallipohjaisesti, mutta tilaajat haluavat suunnitelma-aineiston arkistoinnin ja ohjeistuksiensa vuoksi myös dokumenttipohjaisena. Piirustukset tulostetaan suunnitelmamallista, jonka jälkeen ne viimeistellään AutoCADillä luettavammiksi ja tilaajan ohjeistuksen mukaisiksi. Opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa AFRY Oy:n katu- ja rakennussuunnitteluprojektien piirustustuotantoa luomalla Tampereen kaupungin ohjeiden mukaiset piirustuspohjat ja tulostuksen ohjaustiedostot suunnitteluohjelmisto Tekla Civiliin.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käydään läpi Yleiset inframallivaatimukset sekä ohjeita katu- ja rakennussuunnitelmien sisällöstä ja esitystavasta. Lisäksi luvussa esitellään lyhyesti Väyläviraston pilotointi tiesuunnitelman tietomallipohjaisesta hallinnollisesta käsittelystä. Kolmannessa luvussa käsitellään Tekla Civilin perusteita erityisesti piirustustuotannon näkökulmasta.
Opinnäytetyön yhteydessä kartoitettiin AFRYllä nykyisin käytössä olevista piirustuspohjista käyttökelpoiset pohjat. Kartoituksen tuloksena selvisi, että Tampereen kaupungin hankkeille oli tarpeellista laatia omat piirustuspohjat ja ohjaustiedostot. Sekä piirustuspohjien että ohjaustiedostojen käyttöä varten laadittiin teko- ja käyttöohjeet. Laadittujen piirustuspohjien ja ohjaustiedostojen avulla on mahdollista tehostaa piirustustuotantoa, mutta käyttö ei silti täysin poista tarvetta AutoCADissä tehtäville muokkauksille. Laaditut piirustuspohjat ja ohjaustiedostot on tarkoitettu ainoastaan AFRY Oy:n käyttöön.
Tulevaisuudessa olisi resurssien säästämiseksi järkevintä laatia kadunsuunnitteluun kaikille tilaajille yhteinen CAD-kuvatasojärjestelmä. Tähän tarpeeseen voisi soveltaa esimerkiksi Yleisten inframallivaatimusten kanssa yhteensopivaa CAD-kuvatasojärjestelmää. Lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi tulee todennäköisesti myös dokumenttipohjaisten piirustusten korvautuminen tietomallilla myös arkistoinnissa ja hallinnollisessa käsittelyssä. On kuitenkin todennäköistä, että piirustukset säilyvät tietomallien rinnalla myös jatkossa.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käydään läpi Yleiset inframallivaatimukset sekä ohjeita katu- ja rakennussuunnitelmien sisällöstä ja esitystavasta. Lisäksi luvussa esitellään lyhyesti Väyläviraston pilotointi tiesuunnitelman tietomallipohjaisesta hallinnollisesta käsittelystä. Kolmannessa luvussa käsitellään Tekla Civilin perusteita erityisesti piirustustuotannon näkökulmasta.
Opinnäytetyön yhteydessä kartoitettiin AFRYllä nykyisin käytössä olevista piirustuspohjista käyttökelpoiset pohjat. Kartoituksen tuloksena selvisi, että Tampereen kaupungin hankkeille oli tarpeellista laatia omat piirustuspohjat ja ohjaustiedostot. Sekä piirustuspohjien että ohjaustiedostojen käyttöä varten laadittiin teko- ja käyttöohjeet. Laadittujen piirustuspohjien ja ohjaustiedostojen avulla on mahdollista tehostaa piirustustuotantoa, mutta käyttö ei silti täysin poista tarvetta AutoCADissä tehtäville muokkauksille. Laaditut piirustuspohjat ja ohjaustiedostot on tarkoitettu ainoastaan AFRY Oy:n käyttöön.
Tulevaisuudessa olisi resurssien säästämiseksi järkevintä laatia kadunsuunnitteluun kaikille tilaajille yhteinen CAD-kuvatasojärjestelmä. Tähän tarpeeseen voisi soveltaa esimerkiksi Yleisten inframallivaatimusten kanssa yhteensopivaa CAD-kuvatasojärjestelmää. Lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi tulee todennäköisesti myös dokumenttipohjaisten piirustusten korvautuminen tietomallilla myös arkistoinnissa ja hallinnollisessa käsittelyssä. On kuitenkin todennäköistä, että piirustukset säilyvät tietomallien rinnalla myös jatkossa.