Myyntivalmentajan merkitys tiimin tuloksellisuuden kehittämiseen
Länsiö, Janica (2022)
Länsiö, Janica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429674
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle, jossa työntekijöiden toiveiden myötä oli toteutettu valmentamiseen liittyen toimintamallin muutos. Uudessa jo käyttöönotetussa toimintamallissa tehostettiin myynnin valmentamista kahden myyntivalmentajan palkkaamisella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle tietoa siitä, oliko myyntivalmentajien palkkaaminen tuonut yritykselle vielä tässä vaiheessa hyötyjä ja oliko toimintamallilla ollut vaikutusta myyntituloksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää valmennusten hyötyjä valmennettavien, valmentajien ja esihenkilöiden näkökulmasta.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksessä teetettyjen haastatteluiden avulla. Haastattelusta saadun aineiston perusteella esitettiin tutkimustulokset ja konkreettisia kehitysehdotuksia- ja ideoita toimeksiantajayritykselle. Tulokset olivat nykyisestä toimintamallista pääosin positiivisia ja toimintamallista löytyi paljon jo toteutuneita hyötyjä. Uusi toimintamalli ja sen myyntivalmennukset olivat vaikuttaneet myyntituloksiin ja nimenomaan positiivisesti. Parantuneiden myyntituloksien lisäksi valmennettavat olivat saaneet apua työajan hallintaan, ja esihenkilötasolla henkinen työkuorma oli helpottunut.
Tuloksista myös kertyi konkreettisia ja täysin uusia ehdotuksia nykyisen toimintamallin kehittämiseksi. Valmentajilta toivottiin enemmän konkretiaa, konkreettisia esimerkkejä ja vinkkejä sekä enemmän jalkautumista valmennettavien arkeen. Kehitysehdotuksia olivat lisäkäsien palkkaaminen, eli yhden tai useamman uuden valmentajan palkkaaminen sekä asiantuntijavalmennus, jossa hyödynnettäisiin jo organisaatiosta entuudestaan löytyvää osaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle tietoa siitä, oliko myyntivalmentajien palkkaaminen tuonut yritykselle vielä tässä vaiheessa hyötyjä ja oliko toimintamallilla ollut vaikutusta myyntituloksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää valmennusten hyötyjä valmennettavien, valmentajien ja esihenkilöiden näkökulmasta.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksessä teetettyjen haastatteluiden avulla. Haastattelusta saadun aineiston perusteella esitettiin tutkimustulokset ja konkreettisia kehitysehdotuksia- ja ideoita toimeksiantajayritykselle. Tulokset olivat nykyisestä toimintamallista pääosin positiivisia ja toimintamallista löytyi paljon jo toteutuneita hyötyjä. Uusi toimintamalli ja sen myyntivalmennukset olivat vaikuttaneet myyntituloksiin ja nimenomaan positiivisesti. Parantuneiden myyntituloksien lisäksi valmennettavat olivat saaneet apua työajan hallintaan, ja esihenkilötasolla henkinen työkuorma oli helpottunut.
Tuloksista myös kertyi konkreettisia ja täysin uusia ehdotuksia nykyisen toimintamallin kehittämiseksi. Valmentajilta toivottiin enemmän konkretiaa, konkreettisia esimerkkejä ja vinkkejä sekä enemmän jalkautumista valmennettavien arkeen. Kehitysehdotuksia olivat lisäkäsien palkkaaminen, eli yhden tai useamman uuden valmentajan palkkaaminen sekä asiantuntijavalmennus, jossa hyödynnettäisiin jo organisaatiosta entuudestaan löytyvää osaamista.
