Viihtyisyyteen vaikuttavat tekijät Simonkylän koulun ruokalassa
Liukkonen, Jaakko (2022)
Liukkonen, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ruokalan viihtyisyyteen vaikuttavia
tekijöitä sekä tuottaa kouluruokalan viihtyisyyttä parantavia parannusehdotuksia Simonkylän koulun ruokalaan. Parannusehdotukset laadittiin lomakekyselyn vastausten pohjalta. Parannusehdotuksia laatiessa tärkeä seikka oli,
että parannusehdotukset ovat toteutettavissa helposti ja matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista osittain strukturoitua lomakekyselyä. Kyselylomakkeeseen vastasi noin 50 Simonkylän koulun
5- ja 9-luokkalaista oppilasta. Parannusehdotukset laadittiin kyselystä saadun aineiston perusteella.
Koska ilmaisen perusopetukseen kuuluvan kouluruokailun budjetti on kaupunkikohtainen ja yleisesti ottaen pieni, rajattiin ruoan laatu pois opinnäytetyön tuloksesta eli koululle tarjottavista parannusehdotuksista. Ruoan laadun merkitys kouluruokailukokemuksessa korostui vastauksissa, mutta lomakekyselyyn
vastanneet oppilaat pystyivät nimeämään myös muita viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Näiden esiin nousseiden tekijöiden pohjalta laadittiin matalalla
kynnyksellä toteutettavissa olevat parannusehdotukset.
Lomakekyselyn vastauksissa toistuneet teemat olivat melu, tilan puute ja ruokalan sotkuisuus. Parannusehdotuksissa pyrittiin ratkaisemaan näitä kolmea
viihtyisyyttä heikentävää seikkaa.
tekijöitä sekä tuottaa kouluruokalan viihtyisyyttä parantavia parannusehdotuksia Simonkylän koulun ruokalaan. Parannusehdotukset laadittiin lomakekyselyn vastausten pohjalta. Parannusehdotuksia laatiessa tärkeä seikka oli,
että parannusehdotukset ovat toteutettavissa helposti ja matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista osittain strukturoitua lomakekyselyä. Kyselylomakkeeseen vastasi noin 50 Simonkylän koulun
5- ja 9-luokkalaista oppilasta. Parannusehdotukset laadittiin kyselystä saadun aineiston perusteella.
Koska ilmaisen perusopetukseen kuuluvan kouluruokailun budjetti on kaupunkikohtainen ja yleisesti ottaen pieni, rajattiin ruoan laatu pois opinnäytetyön tuloksesta eli koululle tarjottavista parannusehdotuksista. Ruoan laadun merkitys kouluruokailukokemuksessa korostui vastauksissa, mutta lomakekyselyyn
vastanneet oppilaat pystyivät nimeämään myös muita viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Näiden esiin nousseiden tekijöiden pohjalta laadittiin matalalla
kynnyksellä toteutettavissa olevat parannusehdotukset.
Lomakekyselyn vastauksissa toistuneet teemat olivat melu, tilan puute ja ruokalan sotkuisuus. Parannusehdotuksissa pyrittiin ratkaisemaan näitä kolmea
viihtyisyyttä heikentävää seikkaa.