Tšehovin keskittymis- ja mielikuvitusharjoitteet osana kuoronjohtajan omaa harjoittelua
Penttinen, Tommi (2022)
Penttinen, Tommi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429709
Tiivistelmä
Työssä sovelletaan ensimmäistä kertaa kahta tunnetun teatteripedagogin Mikhail Tsehovin keskittymis- ja mielikuvitusharjoitusta kuoronjohtajan omaan harjoitteluun. Työ koostuu teoreettisesta osuudesta ja tapaustutkimuksesta.
Teoreettisessa osassa kuoronjohtamista käsitellään vuorovaikutuksen ja eisanallisen viestinnän näkökulmasta sekä ehdotetaan teatteriharjoituksia välineeksi kuoronjohtajan ilmaisun kehittämiseen. Lisäksi mielikuvaharjoittelua eli mentaaliharjoittelua verrataan erilaisiin teorioihin mielikuvituksesta.
Tapaustutkimusta varten kirjoittaja teki Tsehovin harjoituksista kuoronjohtajalle sovellettuja versioita kahden viikon ajan ja piti harjoituksista päiväkirjaa. Tämän lisäksi aikavälin puolivälissä (n=8) ja lopussa olleissa kuoroharjoituksissa (n=9) kuorolaisilta kerättiin kyselytutkimuksella mielipiteitä harjoitustilanteesta. Aineistoa varten johtaja harjoitteli kahta kappaletta: yhtä käyttäen Tšehovin harjoituksia ja toista soittamalla kappaletta pianolla. Osoittautui, että kuorolaisten kokemus oli samankaltainen molemmissa kappaleissa. Kuoronjohtaja koki saaneensa harjoituksista jonkin verran hyötyä.
Teoreettisessa osassa kuoronjohtamista käsitellään vuorovaikutuksen ja eisanallisen viestinnän näkökulmasta sekä ehdotetaan teatteriharjoituksia välineeksi kuoronjohtajan ilmaisun kehittämiseen. Lisäksi mielikuvaharjoittelua eli mentaaliharjoittelua verrataan erilaisiin teorioihin mielikuvituksesta.
Tapaustutkimusta varten kirjoittaja teki Tsehovin harjoituksista kuoronjohtajalle sovellettuja versioita kahden viikon ajan ja piti harjoituksista päiväkirjaa. Tämän lisäksi aikavälin puolivälissä (n=8) ja lopussa olleissa kuoroharjoituksissa (n=9) kuorolaisilta kerättiin kyselytutkimuksella mielipiteitä harjoitustilanteesta. Aineistoa varten johtaja harjoitteli kahta kappaletta: yhtä käyttäen Tšehovin harjoituksia ja toista soittamalla kappaletta pianolla. Osoittautui, että kuorolaisten kokemus oli samankaltainen molemmissa kappaleissa. Kuoronjohtaja koki saaneensa harjoituksista jonkin verran hyötyä.