Myyntilaskutusprosessin kehittäminen - Case Naantalin ranta- ja maanrakennus Oy
Laaksonen, Jenica (2022)
Laaksonen, Jenica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429665
Tiivistelmä
Naantalin ranta- ja maanrakennus Oy:n myyntilaskutuksessa oli havaittu tarve myyntilaskutusprosessin kehit-tämiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa myyntilaskutusprosessin nykytila, löytää syyt prosessin ongelmiin ja selvittää toimenpiteet näiden ongelmien poistamiseksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yrityksen muiden prosessien mahdolliset kehittämistarpeet.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja. Havainnoinnin työkaluna toimi tutkimuspäiväkirja. Havainnoinnin ja avointen keskustelujen pohjalta muodostui kokonaiskäsitys tutkimuksen lähtötilanteesta. Myyntilaskutuksessa oli erotettavissa urakkalaskutus ja aikaperusteinen laskutus. Nykytilanne kuvattiin ja myyntilaskutusprosessi mallinnettiin eli luotiin prosessikaaviot myyntilaskutuksesta. Prosessin mallintaminen havainnollisti tarkemmin syitä prosessin hitauteen. Analysoimalla prosessikaaviota ja sen pohjalta havaittuja ongelmia, pystyttiin luomaan ratkaisuja löytyneisiin ongelmiin. Toimivimmat ratkaisuideat otettiin asteittain käyttöön.
Tutkimuksen tuloksena syntyi myyntilaskutusprosessin prosessikaaviot sekä käyttöönotettuja kehittämistoimenpiteitä, joiden avulla saatiin luotua nopeampi ja laadukkaampi myyntilaskutusprosessi. Myyntilaskutusprosessin kehittämisen tuloksena pystyttiin automatisoimaan hitaimpia työvaiheita teknologiaa hyödyntäen sekä poistamaan turhia työvaiheita. Myyntilaskutuksen viiveitä pystyttiin vähentämään, jolloin myyntilaskutus saatiin sijoittumaan maksuvalmiuden kannalta optimaalisimpaan ajankohtaan.
Tutkimus vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämistoimenpiteiden käyttöönoton jälkeen myyntilaskutukseen käytetty aika väheni, sillä prosessia saatiin nopeutettua. Laadun parantamisella taas saatiin aikaan suoria taloudellisia vaikutuksia. Tutkimuksen avulla nähtiin konkreettisesti prosessien jatkuvan kehittämisen hyödyt, ja se toimi lähtölaukauksena laadunhallintajärjestelmän päivittämiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja. Havainnoinnin työkaluna toimi tutkimuspäiväkirja. Havainnoinnin ja avointen keskustelujen pohjalta muodostui kokonaiskäsitys tutkimuksen lähtötilanteesta. Myyntilaskutuksessa oli erotettavissa urakkalaskutus ja aikaperusteinen laskutus. Nykytilanne kuvattiin ja myyntilaskutusprosessi mallinnettiin eli luotiin prosessikaaviot myyntilaskutuksesta. Prosessin mallintaminen havainnollisti tarkemmin syitä prosessin hitauteen. Analysoimalla prosessikaaviota ja sen pohjalta havaittuja ongelmia, pystyttiin luomaan ratkaisuja löytyneisiin ongelmiin. Toimivimmat ratkaisuideat otettiin asteittain käyttöön.
Tutkimuksen tuloksena syntyi myyntilaskutusprosessin prosessikaaviot sekä käyttöönotettuja kehittämistoimenpiteitä, joiden avulla saatiin luotua nopeampi ja laadukkaampi myyntilaskutusprosessi. Myyntilaskutusprosessin kehittämisen tuloksena pystyttiin automatisoimaan hitaimpia työvaiheita teknologiaa hyödyntäen sekä poistamaan turhia työvaiheita. Myyntilaskutuksen viiveitä pystyttiin vähentämään, jolloin myyntilaskutus saatiin sijoittumaan maksuvalmiuden kannalta optimaalisimpaan ajankohtaan.
Tutkimus vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämistoimenpiteiden käyttöönoton jälkeen myyntilaskutukseen käytetty aika väheni, sillä prosessia saatiin nopeutettua. Laadun parantamisella taas saatiin aikaan suoria taloudellisia vaikutuksia. Tutkimuksen avulla nähtiin konkreettisesti prosessien jatkuvan kehittämisen hyödyt, ja se toimi lähtölaukauksena laadunhallintajärjestelmän päivittämiselle.