Jatkuvuuden hallintajärjestelmän kehitys case-organisaatiolle
Rissanen, Jesse (2022)
Rissanen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328564
Tiivistelmä
Liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmän avulla organisaatio pystyy tehokkaasti suunnittelemaan, harjoittelemaan sekä harjoittelemaan menettelyjä, joiden avulla organisaation toimintakyky varmistetaan kyvykkyyksillä palautua ja toipua erilaisista häiriötilanteista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä case-organisaation kanssa. Organisaatio halusi pysyä nimettömänä ja siksi organisaatiota ei esitellä tarkemmin, eikä myöskään kuvailla sen kokoa tarkemmin. Toimeksiantajaorganisaatio toimii tieto- ja viestintätekniikan alalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jatkuvuuden hallintajärjestelmä toimeksiantajan liiketoiminnan tukemiseksi liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmälle vaatimuksia asettavan standardin ISO 22301:2019 mukaisesti ja pohjaksi opinnäytetyön ulkopuolella toteutettavan hallintajärjestelmän sertifioinnin mahdollistamiseksi.
ISO 22301-standardin mukaisella liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmällä varmistetaan häiriötilanteilta suojautuminen, häiriöiden esiintymisen todennäköisyyden pienentäminen, häiriöihin varautuminen ja reagoiminen sekä häiriöistä palautuminen. Standardin vaatimukset ovat yleisiä ja ne soveltuvat kaikille organisaatioille niiden koosta tai toimialueesta riippumatta.
Kehitystyö jaettiin kolmeen osaan: case-organisaation liiketoiminnan jatkuvuudenhallinnan tavoitetilan määrittely, jatkuvuuden hallinnan lähtötilanteen kartoitus ja puutteiden arviointi sekä liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmän rungon rakentaminen, joka toimii pohjana jatkokehitykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka perustuu työelämälähtöiseen toimeksiantoon. Opinnäytetyö tuotti tuloksia ja kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön lopputuloksena organisaatiolle saatiin hahmoteltua jatkuvuuden hallintajärjestelmän runko. Hallintajärjestelmälle asettuja vaatimuksia ja niiden toteutuksia arvioitiin ja kehitettiin. Hallintajärjestelmän lopullinen toteutus tapahtuu opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä case-organisaation kanssa. Organisaatio halusi pysyä nimettömänä ja siksi organisaatiota ei esitellä tarkemmin, eikä myöskään kuvailla sen kokoa tarkemmin. Toimeksiantajaorganisaatio toimii tieto- ja viestintätekniikan alalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jatkuvuuden hallintajärjestelmä toimeksiantajan liiketoiminnan tukemiseksi liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmälle vaatimuksia asettavan standardin ISO 22301:2019 mukaisesti ja pohjaksi opinnäytetyön ulkopuolella toteutettavan hallintajärjestelmän sertifioinnin mahdollistamiseksi.
ISO 22301-standardin mukaisella liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmällä varmistetaan häiriötilanteilta suojautuminen, häiriöiden esiintymisen todennäköisyyden pienentäminen, häiriöihin varautuminen ja reagoiminen sekä häiriöistä palautuminen. Standardin vaatimukset ovat yleisiä ja ne soveltuvat kaikille organisaatioille niiden koosta tai toimialueesta riippumatta.
Kehitystyö jaettiin kolmeen osaan: case-organisaation liiketoiminnan jatkuvuudenhallinnan tavoitetilan määrittely, jatkuvuuden hallinnan lähtötilanteen kartoitus ja puutteiden arviointi sekä liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmän rungon rakentaminen, joka toimii pohjana jatkokehitykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka perustuu työelämälähtöiseen toimeksiantoon. Opinnäytetyö tuotti tuloksia ja kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön lopputuloksena organisaatiolle saatiin hahmoteltua jatkuvuuden hallintajärjestelmän runko. Hallintajärjestelmälle asettuja vaatimuksia ja niiden toteutuksia arvioitiin ja kehitettiin. Hallintajärjestelmän lopullinen toteutus tapahtuu opinnäytetyön jälkeen.