Självlärd artificiell intelligens i Unity
Sällström, Anton (2022)
Sällström, Anton
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429729
Tiivistelmä
Detta examensarbete beskriver tillämpning av maskininlärning i spelmotorn Unity. Unity används för att utveckla diverse 2D- och 3D-spel. Unity Technologies utvecklar verktyg som stöder maskininlärning i Unity:s spelmotor. Unity Technologies har egna olika utvecklade spel baserade på maskininlärning vilka hittas på deras egna Github. Examensarbetet förklarar teoretiskt olika maskininlärningsmetoder samt går igenom hur man bygger upp ett fungerande spel i en 3D-miljö för maskininlärning. Spelets 3D-miljö har en simpel struktur varav en maskininlärningsagent ska hitta spelets mål. Dessa simulationer utförs i spelets 3D-miljö och bygger på förstärkningsinlärning, imitationsinlärning och en blandning av båda två.
Efter simulationerna visualiseras data med hjälp av Tensorflow. Tensorflow är ett program som illustrerar dataflödesdiagram. Resultaten analyseras och diskuteras i slutet av arbetet.
Efter simulationerna visualiseras data med hjälp av Tensorflow. Tensorflow är ett program som illustrerar dataflödesdiagram. Resultaten analyseras och diskuteras i slutet av arbetet.