Laajan ohjaintuen kehittäminen mobiilipeleille Unity-pelimoottorilla
Laakso, Melissa (2022)
Laakso, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428628
Tiivistelmä
Mobiilipelejä tulee markkinoille paljon, ja kilpailu pelaajista on kovaa. Mobiilipelin ohjauksen täytyy tuntua pelaajasta miellyttävältä, jotta pelaaja palaa pelin pariin. Pelin ohjaaminen kosketusnäytöllä ei välttämättä kuitenkaan ole paras mahdollinen tapa suorituskyvyn kannalta. Moni pelaaja suosii peliohjaimen käyttöä mobiilipeleissä, ja tämä antaa suosiota mobiilipeleille, joissa on ohjaintuki.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, pystyykö Unity-pelimoottorilla luomaan mahdollisimman laajan ohjaintuen kustannustehokkaasti käyttäen pelimoottorin Input System -pakettia ja sen sisältämää Gamepad-luokkaa. Näillä työkaluilla toteutettiin testisovellus Android-laitteelle, joka näyttää visuaalisesti, jos se vastaanottaa signaalia yhdistetyltä Bluetooth-ohjaimelta. Testaukseen käytettiin Sony DualShock 4 -ohjainta, Sony DualSense-ohjainta ja Microsoft Xbox One -ohjainta.
Testisovellus vastaanotti signaalit oikein DualShock 4 -ohjaimesta ja Xbox One -ohjaimesta. Unity ei ole vielä kehittänyt mobiilialustoille tukea DualSense-ohjaimelle. Vaikka Input System -paketin Gamepad-luokka toimi ohjaintuen toteutukseen hyvin ja kehitys oli kustannustehokasta, pitäisi sen toimivuutta testata laajemmalla valikoimalla eri Bluetooth-ohjaimia, jotta saadaan tietää, kuinka laaja ohjaintuki sen avulla on mahdollista luoda.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, pystyykö Unity-pelimoottorilla luomaan mahdollisimman laajan ohjaintuen kustannustehokkaasti käyttäen pelimoottorin Input System -pakettia ja sen sisältämää Gamepad-luokkaa. Näillä työkaluilla toteutettiin testisovellus Android-laitteelle, joka näyttää visuaalisesti, jos se vastaanottaa signaalia yhdistetyltä Bluetooth-ohjaimelta. Testaukseen käytettiin Sony DualShock 4 -ohjainta, Sony DualSense-ohjainta ja Microsoft Xbox One -ohjainta.
Testisovellus vastaanotti signaalit oikein DualShock 4 -ohjaimesta ja Xbox One -ohjaimesta. Unity ei ole vielä kehittänyt mobiilialustoille tukea DualSense-ohjaimelle. Vaikka Input System -paketin Gamepad-luokka toimi ohjaintuen toteutukseen hyvin ja kehitys oli kustannustehokasta, pitäisi sen toimivuutta testata laajemmalla valikoimalla eri Bluetooth-ohjaimia, jotta saadaan tietää, kuinka laaja ohjaintuki sen avulla on mahdollista luoda.