Kun organisaation arki järkkyy, miten henkilökunta reagoi : case Scandic hotellit
Nakari, Minna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429715
Tiivistelmä
Koronapandemia on runnellut pahoin hotelli- ja ravintola-alaa. Vaikeudet alalla jatkuvat yhä edelleen joulukuussa 2022.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, kuinka hotellien vuoropäälliköt ovat selvinneet pandemiasta. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hotellin vuoropäälliköiden näkemyksiä oman työnsä johtamisesta muuttuneissa olosuhteissa. Työ toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Työtä varten haastateltiin case-hotellien vuoropäälliköitä vastaanotosta ja ravintolasta. Lisäksi haastateltiin jokaisen vuoropäällikön suorassa alaisuudessa työskenteleviä työntekijöitä. Heiltä haettiin näkökulmaa, kuinka he näkevät omien esihenkilöidensä jaksamisen työssä ja onko heidän johtamisensa muuttunut pandemian aikana.
Opinnäytetyön teoria osuus keskittyy johtamiseen. Johtamista käsitellään kriisijohtamisen, tunnejohtamisen ja arvojohtamisen kautta. Lisäksi teoria käsittelee kriisiä, työuupumusta ja resilienssiä. Teoriaosuutta peilataan haastattelutuloksiin ja sitä kautta kehitysehdotuksiin.
Painoarvo haastattelujen tuloksissa oli vuoropäälliköiden jaksaminen jatkuvasti muuttuvassa työympäristössä sekä heille asetetut vaatimukset johtaa omassa työvuorossaan, kun tehokkuusvaatimukset nousevat.
Loppupäätelmänä haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että vuoropäälliköt tarvitsevat jatkossa selkeät ohjeet, kuinka toimia vastaavassa tilanteessa. Lisäksi todettiin, että he tarvitsevat oman esihenkilönsä tukea huomattavasti enemmän. Myös johtamisen vahvistamista suositellaan case-yrityksen hotellien vuoropäälliköille erityyppisillä koulutuksilla.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, kuinka hotellien vuoropäälliköt ovat selvinneet pandemiasta. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hotellin vuoropäälliköiden näkemyksiä oman työnsä johtamisesta muuttuneissa olosuhteissa. Työ toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Työtä varten haastateltiin case-hotellien vuoropäälliköitä vastaanotosta ja ravintolasta. Lisäksi haastateltiin jokaisen vuoropäällikön suorassa alaisuudessa työskenteleviä työntekijöitä. Heiltä haettiin näkökulmaa, kuinka he näkevät omien esihenkilöidensä jaksamisen työssä ja onko heidän johtamisensa muuttunut pandemian aikana.
Opinnäytetyön teoria osuus keskittyy johtamiseen. Johtamista käsitellään kriisijohtamisen, tunnejohtamisen ja arvojohtamisen kautta. Lisäksi teoria käsittelee kriisiä, työuupumusta ja resilienssiä. Teoriaosuutta peilataan haastattelutuloksiin ja sitä kautta kehitysehdotuksiin.
Painoarvo haastattelujen tuloksissa oli vuoropäälliköiden jaksaminen jatkuvasti muuttuvassa työympäristössä sekä heille asetetut vaatimukset johtaa omassa työvuorossaan, kun tehokkuusvaatimukset nousevat.
Loppupäätelmänä haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että vuoropäälliköt tarvitsevat jatkossa selkeät ohjeet, kuinka toimia vastaavassa tilanteessa. Lisäksi todettiin, että he tarvitsevat oman esihenkilönsä tukea huomattavasti enemmän. Myös johtamisen vahvistamista suositellaan case-yrityksen hotellien vuoropäälliköille erityyppisillä koulutuksilla.