Äänestyssovelluksen UX- ja UI-suunnittelu
Äyräväinen, Tuuli (2022)
Äyräväinen, Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli yleisöäänestyssovelluksen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu. Opinnäytetyön toimeksiantaja Groove Connection Oy oli sosiaalisen paritanssin kilpailuja järjestävä osakeyhtiö, joka halusi keventää tapahtumiensa tuomarien työtaakkaa. Tarkoituksena oli luoda interaktiivinen prototyyppi, jonka pohjalta voidaan ohjelmoida tanssikilpailuissa hyödynnettävä verkkosovellus.
Toimintamallina käytettiin suunnitteluajattelua, jonka jokaisessa vaiheessa priorisoidaan loppukäyttäjän tavoitteita ja tarpeita. Opinnäytetyön raportissa käsitellään käyttäjäkeskeisen suunnittelun teoriaa ja merkitystä ja esitellään keinoja, miten voidaan luoda käytettävämpiä ja saavutettavampia tuotteita ja palveluja eettisemmän ja tasavertaisemman digiyhteiskunnan hyväksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi interaktiivinen prototyyppi, joka mallintaa lopullisen sovelluksen ulkonäköä ja toiminnallisuutta. Käyttäjä voi osallistua äänestykseen, tarkastella äänestystuloksia tai luoda ja hallinnoida omia äänestyksiään. Prototyypin käytettävyyttä ja saavutettavuutta arvioitiin vertaamalla sitä opinnäytetyön teoriaosuuksiin ja järjestämällä käyttäjätestaus.
Prototyyppi vastaa toimeksiantajan odotuksia ulkoasultaan ja toiminnallisuudeltaan. Se on minimalistinen, ja sisältö ja toiminnot keskittyvät olennaiseen, mikä tekee siitä helppokäyttöisen. Äänestyssovellusta käytettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2022 Groove Connectionin epävirallisessa tanssikilpailussa. Prototyyppiä voisi jatkokehittää esimerkiksi tulossivun uudelleen suunnittelulla, tutkimalla lisää kilpailevia äänestyssovelluksia ja testaamalla enemmän saavutettavuutta. Käyttöliittymään voisi myös tuoda enemmän ilmettä ja eloa animaatioiden ja taustakuvien avulla.
Toimintamallina käytettiin suunnitteluajattelua, jonka jokaisessa vaiheessa priorisoidaan loppukäyttäjän tavoitteita ja tarpeita. Opinnäytetyön raportissa käsitellään käyttäjäkeskeisen suunnittelun teoriaa ja merkitystä ja esitellään keinoja, miten voidaan luoda käytettävämpiä ja saavutettavampia tuotteita ja palveluja eettisemmän ja tasavertaisemman digiyhteiskunnan hyväksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi interaktiivinen prototyyppi, joka mallintaa lopullisen sovelluksen ulkonäköä ja toiminnallisuutta. Käyttäjä voi osallistua äänestykseen, tarkastella äänestystuloksia tai luoda ja hallinnoida omia äänestyksiään. Prototyypin käytettävyyttä ja saavutettavuutta arvioitiin vertaamalla sitä opinnäytetyön teoriaosuuksiin ja järjestämällä käyttäjätestaus.
Prototyyppi vastaa toimeksiantajan odotuksia ulkoasultaan ja toiminnallisuudeltaan. Se on minimalistinen, ja sisältö ja toiminnot keskittyvät olennaiseen, mikä tekee siitä helppokäyttöisen. Äänestyssovellusta käytettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2022 Groove Connectionin epävirallisessa tanssikilpailussa. Prototyyppiä voisi jatkokehittää esimerkiksi tulossivun uudelleen suunnittelulla, tutkimalla lisää kilpailevia äänestyssovelluksia ja testaamalla enemmän saavutettavuutta. Käyttöliittymään voisi myös tuoda enemmän ilmettä ja eloa animaatioiden ja taustakuvien avulla.