Kestävä markkinointi Frans & Sandran sosiaalisessa mediassa
Finni, Joona; Kalmari, Ere (2022)
Finni, Joona
Kalmari, Ere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429886
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kestävän markkinoinnin mahdollinen lisääminen ravintola Frans & Sandran sosiaalisen median kanavilla. Ravintola-ala oli ennen korona aikaa nousussa. Korona toi alalle suuren haasteen, jonka jälkeen ala on jälleen noususuhdanteessa. Avainasemassa markkinointia tehdessä on ymmärtää oma asiakaskunta ja heidän tarpeensa. Digitalisaatio mullistaa nykyajan markkinoinnin antamalla uusia mahdollisuuksia luoda asiakkaille arvoja. Markkinoinnissa on tärkeää ottaa huomioon sukupolvien erilaisuus sisältöä tuotettaessa ja jaettaessa, sillä eri sukupolvet ovat omaksuneet erilaiset tavat käyttää sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median käyttö kasvaa vuosi vuodelta ja alle 35-vuotiasita lähestulkoon kaikki ovat rekisteröityneet vähintään yhteen yhteisöpalveluun. Käytetyimpien some-muotojen välillä voi tapahtua muutoksia nopeallakin aikataululla. Kuluttajat ovat kiinnostuneita kestävyydestä ja kestävän markkinoinnin on oltava läpinäkyvää. Kestävyys ja kestävä markkinointi ovat trendinä koko ajan nousussa. Kestävän markkinoinnin ajatus on, että brändi ottaa vastuuta ilmastonmuutoksen torjunnassa, edistää luonnonvarojen suojelua ja resurssit huomioon ottavaa taloutta. Kestävän markkinoinnin ajatukseen kuuluu myös, että brändi on mukana rakentamassa yhteiskunnallista ilmapiiriä, joka ei perustu vastakkainasettelulle vaan yhteisille tavoitteille ja ratkaisuille. Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Teemahaastattelun avulla kysyttiin Keskimaan työntekijöiltä heidän näkemyksensä sosiaalisesta mediasta ja markkinoinnista eri alustoilla. Tämän jälkeen suoritettiin asiakaskysely, jolla haluttiin selvittää kuluttajien käyttäytymistä, tottumuksia ja toiveita. Suurin osa asiakaskyselyihin vastanneista oli naisia ja suurin osa heistä 25–46-vuotiaita. Asiakkaat eivät vaikuttaisi kyselyiden perusteella seuraavan ravintoloita kovinkaan aktiivisesti. Teemahaastatteluiden perusteella asiakkaiden sitouttaminen näyttäisi olevan haastavaa. Kehityssuunnitelmassa kerrotaan konkreettisia esimerkkejä, kuinka sosiaalisen median postauksia voitaisiin kehittää ja kuinka kestävää markkinointia postauksissa voitaisiin hyödyntää. Esimerkiksi Green Key -sertifikaattia voidaan hyödyntää enemmän markkinoinnissa. Kehityssuunnitelman avulla ravintolan sosiaalisesta mediasta vastaavien olisi helpompi työskennellä ja tarjota seuraajille mielekkäitä tarinoita. Markkinoinnin kehityssuunnitelmaa voidaan käyttää muidenkin ravintoloiden kestävässä markkinoinnissa.